Annons

Separera RGB till CMYK i linux?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag ska skicka en av mina bilder (jpeg med sRGB) till tryck, och tryckeriet säger att de vill ha CMYK. Jag googlade litet och tror att jag vet att det är fyra lager (tre färg plus svart). Hur går jag tillväga lättast?

Jag har tillgång till GIMP med gimp-plugin-registry, men jag vet inte vad jag sysslar med...

Jag valde källfärgmodellen ("source color space) till sRGB, OK. Målmodellen valde jag till "ISO Uncoated", men resultatet blir en negativ svartvit bild! Ska det vara så?

Jag känner mig korkad. Kan någon hjälpa mig upp på banan igen?

Per.

Det gick som det brukar: när man ställt en fråga man inte klarar att besvara själv googlar man vidare och finner svaret: man måste klicka i "CMYK pseuodo composite", vad det nu är.

Givetvis dyker nästa fråga upp då: färgerna är inte längre samma! Resultatet är klart rödare än originalet.

Per.

Det gick som det brukar: när man ställt en fråga man inte klarar att besvara själv googlar man vidare och finner svaret: man måste klicka i "CMYK pseuodo composite", vad det nu är.

Givetvis dyker nästa fråga upp då: färgerna är inte längre samma! Resultatet är klart rödare än originalet.

Per.

Nu har jag ingen erfarenhet av Gimp och hur menyerna ser ut där. Men först av allt borde du fått veta vilken profil tryckeriet vill att du använder. Vet dom inte det är de inte särskilt seriösa. Att använda en profil för obestruket papper som du gjorde (ISO Uncoated) kapar väldigt mycket av färgomfånget och det är onödigt eftersom det kanske inte ens ska tryckas på obestruket papper. Eller?

Att färgerna ändras från RGB till CMYK är nästan alltid oundvikligt, men man kan försöka minimera skadan genom att använda rätt profil.

Att bilden blev svartvit är inte rätt. Det har hänt en gång för mig, men jag orkade inte ta reda på orsaken utan valde en annan snarlik profil för det jobbet.

Skicka bilden i RGB. Nånstans ska ju bilden monteras och rippas innan den trycks - lika bra att tryckeriet konverterar då, så blir det förhoppningsvis rätt profil.

Skicka bilden i RGB. Nånstans ska ju bilden monteras och rippas innan den trycks - lika bra att tryckeriet konverterar då, så blir det förhoppningsvis rätt profil.

Jag gjorde så, de fick tre filer: en med angiven upplösning separerad till CMYK och komprimerad (jpeg), en RGB (jpeg) med angiven upplösning och en RGB (jpeg) med kamerans upplösning. De hör förhoppningsvis av sig, om det inte funkar.

Per.

PS. Var lär jag mig mer om detta område? Webben flödar, men det mesta verkar rätt ytligt och bara inriktat som instruktioner för Photoshopanvändare. DS

Jag gjorde så, de fick tre filer: en med angiven upplösning separerad till CMYK och komprimerad (jpeg), en RGB (jpeg) med angiven upplösning och en RGB (jpeg) med kamerans upplösning. De hör förhoppningsvis av sig, om det inte funkar.

Per.

PS. Var lär jag mig mer om detta område? Webben flödar, men det mesta verkar rätt ytligt och bara inriktat som instruktioner för Photoshopanvändare. DS

GIMP är (hur man än vänder och vrider) en riktigt usel plattform för färghantering. Det enda som fungerar riktigt bra är RGB.

Separation+ var den enda GIMP modul för separation som höjde sig över "usel" när jag labbade runt med det där för nåt år sen i ytterligare ett av mina "Kan GIMP ersätta PS _detta_ år då?"-experiment.

Jag tror dessvärre att den överhängande anledningen till att du inte hittar mycket om färghantering/färgseparation till GIMP är att GIMP helt enkelt ligger långt långt efter PS på detta område.

Jag tror dessvärre att den överhängande anledningen till att du inte hittar mycket om färghantering/färgseparation till GIMP är att GIMP helt enkelt ligger långt långt efter PS på detta område.

Har du tips om någon generell information då, som inte specifikt beskriver instruktioner i ett verktyg? Jag vill veta litet om teorin bakom alltihop, så jag lättare kan förhålla mig till problemet.

Per.

PS. Det är Separate+ som används i GIMP om man använder gimp-plugin-registry. DS

Jag har CMYK 2.0 av Rick McCleary som jag tycker var en bra primer på ämnet.

ANNONS
Götaplatsens Foto