Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sepia, utdöende?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan O E

Aktiv medlem
När jag fotade digitalt för första gången 1998 blev jag mer fascinerad av sepia inställningen än svartvitt. Nuförtiden fotar jag 80% svartvitt och resten färg. Men igår fotade jag med sepia som grund i huvudet när jag tog bilderna.

Vart går gränsen mellan svartvitt och sepia? Det finns ju en hel del film som har rödare toner osv. Jag gillar inte när det blir för gult.

Jag ser sällan någon prata om det online dock när jag går på fotoutställningar så ser jag en hel del sepiatonade bilder i print.

Vart står ni när det gäller sepia?

Mvh Johan O E





DSCF9488-2-02.jpeg
DSCF9560-Förbättrat-BR-01.jpeg
DSCF9515-2-01.jpeg
DSCF9507-Förbättrat-BR-01.jpeg
DSCF9524-Förbättrat-BR-Redigera-02.jpeg
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det handlar ju om monokroma bilder och då kan man tona i vilken färgton som helst när det gäller digitala bilder. Om man vill vara trogen originalet sepia så ska nog färgen vara lite brunare än i bildexemplen ovan (bra bilder, f.ö.!) som redan påpekats.

Jag tycker att man kan använda termen "färgtonad" (eller nåt sånt) om det inte är just sepiafärgen man tonar med. (Sepia är ett bläckfisksläkte; sepiafärg utvanns ur dessa bläckfiskars "bläck" från början).
 

janc

Aktiv medlem
Även i mina ögon är sepia mer åt det (gul-)bruna hållet även om gränsen mot vad som skulle kunna kallas "varmsvart" givetvis är flytande.

Vad gäller mer uttalad sepia tycker jag det är en svår ton. När den passar med motivet kan det bli riktigt bra men gör den inte det kan det i mina ögon tvärt om gå på tvärs mot den stämning motivet förmedlar. Givetvis handlar det då om en personlig tolkning.

Så här tolkar Fujifilm sepia. Gavlarna på huset är väldigt vita och själva fasaden skulle nog kunna kallas för "lejongul" - eller något ditåt.

DSCF9360.JPG Fujifilm
 
ANNONS