Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ser för jävligt ut

Produkter
(logga in för att koppla)

mikwide

Aktiv medlem
Den här bilden tog jag i motljus här om dagen. Nu undrar jag om någon vet varför det blev en röd rand runt kanterna (se bild 100%)?
Bilden är underexponerad 1 steg.

Kameran är en Canon 10D med 50 1.8

Bilagor

• motljus.jpg
    motljus.jpg
    25.4 KB · Visningar: 726
Som jag uppfattar det är det bara en spegling mot ytan på objektet/statyn som verkar har blivit röd från solen.

I motljus kan så kallad kromatisk abberation uppstå hos digitala kameror, något som ger ett purpurfärgat skimmer längs med kanter som ligger i motljus. Om detta är kromatisk abberation kan jag inte säga, men det påminner om det.

/Joakim

Kromatisk abberation

Men vad exakt är kromatisk abberation egentligen, hur uppstår det eller snarare hur undviker man det?
Dum fråga kanske, men jag har aldrig hört uttrycket förr och blev nyfiken. :eek:)

Om jag inte har fel så är kromatisk abberation olika distortion för olika färger. T.ex: vidvinkliga objektiv har ofta distortion, d.v.s. att bilden blir mer eller mindre förvrängd. När denna förvrängning blir olika för olika färger uppstår kromatisk abberation. Det går således att korrigera genom att man korrigerar denna förvrängning separat för varje färgkanal. Det finns verktyg som man kan göra detta med, men dom är ganska krångliga att använda. Sök efter tråden: kromatisk abberation, där finns en länk till en annan tråd med lite mer information om hur man korrigerar det.

En teori som inte har med optiken att göra:
Om bilden är en jpeg från kameran och med tanke
på attkameran lånar information från närligande pixlar för att skapa en pixel, så kan detta var ett genomsnittsfel, som förstärks med jpegkomprimeringen.

Re: Kromatisk abberation

Camilla Folke skrev:
Men vad exakt är kromatisk abberation egentligen, hur uppstår det eller snarare hur undviker man det?
Dum fråga kanske, men jag har aldrig hört uttrycket förr och blev nyfiken. :eek:)
Ingen dum fråga alls. Jag vet inte mycket, men lite iaf.
Kromatisk abberation (kallas också dispersion) beror helt enkelt på att olika färger (våglängd) bryts olika mycket i glas. Som bekant bryter ett glasprisma upp vitt ljus ganska mycket i olika färger. En vit linje blir alltså i praktiken en regnbågsfärgad, bred linje på negativet (eller sensorn). För att motverka det kan man trixa med glassorter, smarta linskonstruktioner eller med formen på linsytorna. Billig optik brukar ha problem, speciellt i hörn.
Kanske Mikaels bild drabbats av dispersion, om det helt enkelt inte är ljus som reflekteras i en kant på skulpturen.
Rolands teori kan också vara riktig.

ANNONS
Götaplatsens Foto