Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ser för jävligt ut
- Trådstartare mikwide
- Start datum
Camilla Folke
Medlem
Kromatisk abberation
Men vad exakt är kromatisk abberation egentligen, hur uppstår det eller snarare hur undviker man det?
Dum fråga kanske, men jag har aldrig hört uttrycket förr och blev nyfiken.
)
Men vad exakt är kromatisk abberation egentligen, hur uppstår det eller snarare hur undviker man det?
Dum fråga kanske, men jag har aldrig hört uttrycket förr och blev nyfiken.
Walle
Aktiv medlem
Om jag inte har fel så är kromatisk abberation olika distortion för olika färger. T.ex: vidvinkliga objektiv har ofta distortion, d.v.s. att bilden blir mer eller mindre förvrängd. När denna förvrängning blir olika för olika färger uppstår kromatisk abberation. Det går således att korrigera genom att man korrigerar denna förvrängning separat för varje färgkanal. Det finns verktyg som man kan göra detta med, men dom är ganska krångliga att använda. Sök efter tråden: kromatisk abberation, där finns en länk till en annan tråd med lite mer information om hur man korrigerar det.
Linmajon
Aktiv medlem
Re: Kromatisk abberation
Kromatisk abberation (kallas också dispersion) beror helt enkelt på att olika färger (våglängd) bryts olika mycket i glas. Som bekant bryter ett glasprisma upp vitt ljus ganska mycket i olika färger. En vit linje blir alltså i praktiken en regnbågsfärgad, bred linje på negativet (eller sensorn). För att motverka det kan man trixa med glassorter, smarta linskonstruktioner eller med formen på linsytorna. Billig optik brukar ha problem, speciellt i hörn.
Kanske Mikaels bild drabbats av dispersion, om det helt enkelt inte är ljus som reflekteras i en kant på skulpturen.
Rolands teori kan också vara riktig.
Ingen dum fråga alls. Jag vet inte mycket, men lite iaf.Camilla Folke skrev:
Dum fråga kanske, men jag har aldrig hört uttrycket förr och blev nyfiken.)
Kromatisk abberation (kallas också dispersion) beror helt enkelt på att olika färger (våglängd) bryts olika mycket i glas. Som bekant bryter ett glasprisma upp vitt ljus ganska mycket i olika färger. En vit linje blir alltså i praktiken en regnbågsfärgad, bred linje på negativet (eller sensorn). För att motverka det kan man trixa med glassorter, smarta linskonstruktioner eller med formen på linsytorna. Billig optik brukar ha problem, speciellt i hörn.
Kanske Mikaels bild drabbats av dispersion, om det helt enkelt inte är ljus som reflekteras i en kant på skulpturen.
Rolands teori kan också vara riktig.
Camilla Folke
Medlem
Kromatisk abberation
Okej, ska suga lite på det här och söka på tråden om det. Tack för förklaringar
))
Okej, ska suga lite på det här och söka på tråden om det. Tack för förklaringar