Annons

Seriebildstagningen med 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)

foki

Aktiv medlem
Jag har en fråga till er med en 40d. Det är angående seriebildstagning (burst mode)!

Fungerar autofokusen bra då man använder seriebildstagning på ett motiv som rör på sig? Alternativt att jag följer ett motiv i rörelse med kameran? Anpassar sig AF bra och hänger med, eller får man blandade resultat?

Jag frågar eftersom att jag har tänkt göra en hel del fotografering av denna typ.
 
Ja, om du kör med AI-Servo och tränar mycket. Det är ungeför som att skjuta med ett gevär.

Vet förresten inte i vilket läge du använder kameran. Baslägen med Sport eller dom kreativa lägena P, Tv, Av...
 
elbe skrev:
Ja, om du kör med AI-Servo och tränar mycket. Det är ungeför som att skjuta med ett gevär.

Vet förresten inte i vilket läge du använder kameran. Baslägen med Sport eller dom kreativa lägena P, Tv, Av...
Ok, men de låter ju bra. :) Skjuta med gevär klarar jag ju ganska fint.

Just nu använder jag inget läge alls. Har inte köpt kameran ännu så jag vet inte riktigt vilket läge jag ska välja till seriebildstaging på motiv i rörelse. 40d är dessutom min första dslr.. Men sport borde väl vara det rätta läget?

Sen kanske det blir bäst ifall jag använder center AF punkten iställetför alla 9 punkter?
 
Kameran väljer mer åt dej i basläget Sport så du är låst till alla 9 punkterna. Inget fel i de för kameran börjar med centrumpunkten och använder de andra 8 som reserv om centrumpunkten hamnar bredvid motivet.

Det fungerar lika med Av eller Tv med skillnaden att du kan välja en enskild fokuspunkt eller alla 9. Är du väldigt duktig skytt och kan hålla centrumpunkten på "målet" så kanske att välja centrumpunkten ensam är att föredra men de ska eg inte spela någon roll. Välj de du kommer framtill funkar bäst.
 
elbe skrev:
Kameran väljer mer åt dej i basläget Sport så du är låst till alla 9 punkterna. Inget fel i de för kameran börjar med centrumpunkten och använder de andra 8 som reserv om centrumpunkten hamnar bredvid motivet.

Det fungerar lika med Av eller Tv med skillnaden att du kan välja en enskild fokuspunkt eller alla 9. Är du väldigt duktig skytt och kan hålla centrumpunkten på "målet" så kanske att välja centrumpunkten ensam är att föredra men de ska eg inte spela någon roll. Välj de du kommer framtill funkar bäst.
Tack för svaret. Nu förstår jag hur det ligger till! :)
 
Det är inte alltid det passar något vidare bra att köra med bara en punkt (centrum) i Servo AF. Om någon exempelvis springer vill man gärna ha lite mer bild framför än bakom personen ifråga. Då är det bättre att köra med alla nio punkterna, fånga personen med mittpunkten och sen låta AF fundera över vilken punkt det är som gäller när man följer med. Jag förmodar att överlämningsalgoritmen fungerar så, att om centrumpunkten tappar skärpan ordentligt kollar den om någon annan punkt ligger nära fokus, och antar då att det är den punkten som nu befinner sig över motivet.

Dessutom är det lämpligt att flytta fokusering till AF-ON (eller kanske till *, om man har det fjantiga batterigreppet, som saknar AF-ON), så att man kan bestämma när den ska fokusera och när den inte ska göra det. Passar speciellt bra till optik som tillåter skärpeinställning manuellt utan att koppla om mellan AF och MF. Då är det bara till att släppa AF-ON och fokusera på gammaldags vis vid de tillfällen då autofokus är omöjligt. Exempelvis om man vill panorera på någon som springer bakom ett glest grenverk. Går utmärkt, för grenarna blir suddiga av panoreringen, men autofokusen får vanligtvis fullständigt frispel.

Rent allmänt är det så att det här kräver en hel del övande. Eller så är det jag som är tröglärd...
 
Lånar tråden med en fråga.

Har en fråga ang 40d, vad krävs för snabbhet på minneskort för att kameran ska klara 6.5 b/s ?

Har ett Extreme III 4gb och kameran tar bara typ 6 st snabba bilder sen går det grymt mycke saktare.....

Behövs det ett snabbare kort eller kan det vara fel på kameran ?

/Rickard
 
Jo märkte att den var på igår när jag pillade med inställningarna så nu är allt frid och fröjd igen
 
ANNONS