Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriously, jä**a tyskar!

Produkter
(logga in för att koppla)

oskärpt

Aktiv medlem
Vad är det med Tyska webaffärer? Antingen finns det ingen lagerstatus indikator eller så finns inte det jag söker i lager!

Försöker få tag på ett Tokina 12-24 (till Canon) snabbt och billigt. De billigaste verkar finnas hos technikdirekt.de men de har den inte i lager... Wohhoo, kors i taket de har äntligen börjat med en lagerstatus indikator i alla fall!

Här är de andra butiker jag testat.

technikdirekt.de Coming soon
Ac-foto.com Ingen lagerstatus
digitalpear.de Objektivet finns inte
fotokoch.de Ingen lagerstatus
pixxass.de Kurzfristig lieferbar
directshopper.de Nicht auf Lager

Finns det mer Tyska butiker?
Kanske ska vi sätta ihop en lista med alla butiker och deras "pros & cons"!? Typ, hur snabb leverans dom har i normal fall, hur bra telefon support dom har och om de har LAGERSTATUS på sidan.

Jaja... technikdirekt verkar vara de ända värt besväret att beställa från, med sina 449€ ligger de ett par hundra billigare än de andra... men nä, vill inte vänta. Cyberphoto here we go!

Grrr... kände bara för att prata av mig lite. Tack för att ni lyssnade.

Har du varit inne på en bank i Centraleuropa, så försår man att det finns en marknad för effektiva datorsystem och även för kunden förenklade rutiner. I Sverige var det länge sedan man såg till någon banklokal...

oskärpt skrev:
Jaja... technikdirekt verkar vara de ända värt besväret att beställa från, med sina 449€ ligger de ett par hundra billigare än de andra... men nä, vill inte vänta. Cyberphoto here we go!

Grrr... kände bara för att prata av mig lite. Tack för att ni lyssnade.

Dumt att inte kolla e-bay. Där fanns en hel bunte till ungefär det priset i både England och Tyskland.

Varför inte ringa och fråga?, Ac-foto svarar tex exemplariskt i telefon och även om inte den som svarar garanterat kan engelska tar det max en minut innan man har någon på tråden som glatt besvarar ens frågor på riktigt bra engelska. Även om nu tyskland verkar som en "service-öken" i vissa avseende, speciellt online, fungerar det oftast bra med ett samtal eller en fråga via mail.

// Mats

Ps.
Ac-foto hade sist jag knallade förbi en hel hög med det efterfrågade objektivet i skyltfönstret, verkade vara lagervara då i alla fall.

För det första tycker jag det är rätt osmakligt att uttrycka sig med ´j**vla tyskar´, för det andra tror jag inte allt finns i lager av allt som alla vill ha på vare sig Cyber eller SF, beror väl lite på leverantörer skulle jag tro...eller ?

Vad gäller technikdirekt har jag bara goda erfarenheter, snabba leveranser och svarar dessutom snabbt på mail om man gör sig besväret att skriva.
Bara för att man är ´kåt´ på en grej och vill ha den snabbt bör man nog sålla lite vad gäller sitt ordval här.

Mvh Björn

Henrik,
Kollade på ebay.com dum som jag är. Visst det finns en hel del på ebay.de.

Mats,
Tack för tipset!
Jag är för övrigt ganska skeptisk till att ringa tyskar, har en hel del kontakt med tyskar genom jobbet och det är inte ovanligt att jag måste prata via någon tolk (läs: via någon på företaget som kan engelska men inte fackspråket vi måste använda). Vilket inte alltid går som det ska. Men det kanske är värt ett försök då.

F1n skrev:
För det första tycker jag det är rätt osmakligt att uttrycka sig med ´j**vla tyskar´, för det andra tror jag inte allt finns i lager av allt som alla vill ha på vare sig Cyber eller SF, beror väl lite på leverantörer skulle jag tro...eller ?

Om du läste hela meddelande så förstod du nog också att det var en hel del ironi i det hela.
Har absolut inget emot tyskar, har själv tyskt påbrå... är halv-tysk.
Däremot har man kanske blivit van vid våra webaffärer som har kommit mycket längre i funktion, användarvänlighet och design. Jag skulle aldrig beställa något från en svensk webbutik där jag inte kan se om en vara är i lager eller inte. Men när man beställer från utlandet (inte bara Tyskland) så är det en helt annan sak.

Det var inte meningen att uppröra några känslor.

Men jag vill nog påstå att Tyska banker är steget före våra, men jag bor ju där o har daglig kontakt (nästan) med dom.

oskärpt skrev:
Om du läste hela meddelande så förstod du nog också att det var en hel del ironi i det hela.
Har absolut inget emot tyskar, har själv tyskt påbrå... är halv-tysk.
Däremot har man kanske blivit van vid våra webaffärer som har kommit mycket längre i funktion, användarvänlighet och design. Jag skulle aldrig beställa något från en svensk webbutik där jag inte kan se om en vara är i lager eller inte. Men när man beställer från utlandet (inte bara Tyskland) så är det en helt annan sak.

Det var inte meningen att uppröra några känslor.

Det gamla vanliga problemet med att nyanserna så lätt blir fel i textform, desvsärre missade jag faktiskt ironin i inlägget men förstår nu att det inte var så allvarligt menat.

Visst är det också så att våra sajter (cyber o SF) är betydligt mer lättnavigerade, det kan jag hålla med om, men också lite mer nishade med fokus mer på fotopryttlar. Se´n är väl de flesta av oss så att när man väl bespetsat sig på en ny liten ´go´bit´ vill man ju helst ha den ´igår´ s a s.
Köpte ett Tokina på technikdirekt, dessutom hade man Hoyas Pro 1 filter till bra priser, har inte hittat dessa i Sverige ännu (åtminstone inte där jag tittat).

För övrigt är jag också halv-tysk..:)

Mvh Björn

oskärpt skrev:
Jag skulle aldrig beställa något från en svensk webbutik där jag inte kan se om en vara är i lager eller inte.

Visst underlättar det om de har en lagerstatusindikator, men det kräver ju att de ideligen uppdaterar sina hemsidor. Man kan ju ha bra service i övrigt utan att man har en massa IT-personal.

Jag frågade om Fotoimpex i Tyskland kunde ta hem Wephota-bladfilm åt mig. Det kunde de, och mailade mig när de hade fått hem dem så att jag kunde beställa. Inget betalt i förskott förrän varan fanns hos dem. Sjysst. :)

J. Patric skrev:
Visst underlättar det om de har en lagerstatusindikator, men det kräver ju att de ideligen uppdaterar sina hemsidor. Man kan ju ha bra service i övrigt utan att man har en massa IT-personal.

Jo visst kan man ha en bra service utan lagerstatus, men jag vet inte om jag håller med dig. Jag är "IT-personal" och det är inte speciellt svårt att koppla ihop lagersystemet med säljsystemet.... om man har hyfsat vettiga grundsystem.

Björn!
Jag är med dig... Men, jag var inte ute efter en go-bit utan jag var efter ett av det bästa vidvinkel objektiv som finns (för en amatör). Som jag dessutom har kikat på ganska länge.

Hur som helst så har jag köpt ett 4 mån gammalt på blocket för 3600... jag kommer att öppna det innan jag betalar för att kontrollera, men jag tror jag fick en bra affär.

/SLUT på denna diskussion! eller?

Senast ändrad:
Hejsan igen!
Tror du fick Tokinan till ett mycket bra pris och visst är det nog en väldigt bra glugg (dessutom med prädikat ´super´ från FotoMagazin). Velade länge mellan den och ett Tokina 3,5/17mm men valde det senare till sist. Tror att du gjort ett mycket bra köp faktiskt! :)

Mvh Björn

ganska skrev:
Skönt att du klagar när du köper därifrån för att slippa svensk moms.

Som EU-medborgare är man ju dum om man inte utnyttjar den fria rörligheten för varor och tjänster.
Det är ju inte så att han fuskar på något sätt utan han utnyttjar en rättighet. Troligtvis är han en förvärvsarbetande person som betalar tillräckligt med skatt ändå. Tycker det finns de som suger ut Sverige mer än någon som väljer att handla sina objektiv utomlands.
Om du nu var ironisk i ditt inlägg så behöver du inte ta detta personligt och starta pajkastning. Jag är bara så trött på alla som ska leka bror duktig och påpeka att "nu missar minsann staten några kronor i skatteintäkter". De tjänar ju fyra miljarder i ökade skatteintäkter eftersom bensinpriset gått upp så jag tror nog att staten klarar sig. Man blir inte rik på inkomsterna, utan på att kontrollera utgifterna. Vi kan ju börja med att göra barnbidraget inkomstprövat och sen kan vi ge oss lös på andra onödiga bidrag som bara gör folk försoffade.

Låt folk handla sina prylar var de vill. Det gör ju ingen skillnad för staten om jag åker till vegas och spelar bort 20 blås eller om jag tar samma pengar med mig in på BH och handlar objektiv som jag tar med mig hem och inte förtullar. Jag får ett annat värde för mina pengar och det ska staten skita i IMO. Pengarna är intjänade och jag skattade när jag tjänade dem. Om jag sedan gör en brasa med dem har ingen med att göra.

A

I stællet før att kolla på deras websidor så brukar jag ringa, kostar ett par kronor men då får man iaf ett garanterat ja eller nej

Är det inte så att som regel tar man för givet att företag som är etablerade är grymt stora och har en hel tomte-armé som sköter allt, när det kanske bara är en eller två stycken som både är säljare och sköter lager/webb.
Inte konstig då att vissa får risig service.

Anden skrev:
Pengarna är intjänade och jag skattade när jag tjänade dem. Om jag sedan gör en brasa med dem har ingen med att göra.

Att förstöra pengar är olagligt, så jag skulle föreslå björkved för brasan!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto