Annons

Serva DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Då jag är en sådan märklig figur som alltid målar fan på väggen och gärna långt i förväg så undrar jag följande:

jo, vi som har bilar servar ju dom på verkstad då och då och betalar massa pengar för detta. Men när ska man serva sin kamera? Efter ett givet antal exponeringar?
Och vad kostar en "full genomgång" (ord man ofta ser i annonser över begagnade proffskameror)?
Och vad inner en "full genomgång"? Vad gör reparatören?
Och hur mycket slantar får man hosta upp vid byte av slutare på t ex en 7D? Är det något man kan göra själv, eller är man tokig om man gör det? Känns ju som att det "bara" är en liten del som man ska byta ut.

Bara nyfiken så att man vet vad som väntar en annan stormig dag i en framtid som förhoppningsvis ligger en bra bit bort.

christianhylse skrev:
Och hur mycket slantar får man hosta upp vid byte av slutare på t ex en 7D? Är det något man kan göra själv, eller är man tokig om man gör det?
Du är helt klart tokig om du ens funderar på att försöka byta slutare i din DSLR själv. Vad det kostar beror väl på vad som har gått sönder, har du First Black Frame-problemet?

anders, förvisso är jag rätt tokig
men jag har också knytnäven mitt i pannan
så jag tänker INTE öppna dyra kameror och börjar sleva med skruvmejslar. Sånt överlåter jag åt min fotokompis på Blekinge Läns Tidning, Patric S (hej, hej), han gillar att utsätta sin kameror för utmanande prövningar. Gärna sådana med elektrisk spänning inblandad.
---
fast mer allvarligt,
NEJ, jag har INTE något problem med min 7D (tack och lov, har bara ägt den i tre dagar), men jag är bara nyfiken. Det mesta i elektronikväg som man äger börjar ju krångla förr eller senare och jag vill bara vara förvarnad om vad som KAN hända en (annan) dag.
-------------------
dock hade jag "black frame"-problemet med min 5D och det dök upp (första gången) redan efter typ 500-600 exponeringar, men den tuffade glatt vidare även efter det. En och annan svart bild får man räkna med. Hände ytterligare någon gång upp mot 10 000 exponeringar, men jag skickade aldrig iväg den för det. Då skulle jag ju varit utan kamera. Eller utan digital SLR i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto