Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Serva gamla objektiv. Går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej. Har ett lite ändre 75-300 Canon objektiv som fått sig en smäll eller nått. Det kärvar lite både i focusen och zoomen. Det går lite trögt o använda men funkar. Det tåkiga är att man får hjälpa autofocusen lite ibland, peta till på ringen lixom.
Undrar om det går och är värt att lämna in ett objektiv på service?
Bor i Linköping så om ni har tipps på nått ställe där man kan lämna in så skriv gärna det.

Mitt 20 år gamla Nikon 80-200/2,8 med skjutzoom blev utslitet. Zoomen var sladdrig och fokuseringen glappade. Optiskt är det ju en pärla och den var inte helt billig en gång i tiden. Jag funderade på om det var lönt att lämna in och kom fram till att det var det. Det tog fyra månader innan jag fick tillbaka den pga problem med att hitta delar. När jag väl fick den var den som ny. Fokusering, zoom, den var också rengjord inuti så inte ett dammkorn någonstans. 2000:- kostade kalaset.

Jag tycker man måste värdera objektivet mot reparationskostnaden, risken med att din glugg har fått en smäll är ju att linser har blivit rubbade. Det låter som din rep blir dyrare än vad min var, det kanske är värt att få ett kostnadsförslag?

/FW

ANNONS