En solskenshistoria
Hej igen.
Jag har ondgjort mig över att det verkar omöjligt att hitta en verkstad som kan reparera min Pentax 645N. Jag har mejlat verkstäder i UK, Australien, USA och Tyskland samt Sverige förstås. Alla säger att de inte reparerar/servar Pentax 645. Reservdelar tycks vara problemet.
"Rüdiger Maerz GmbH" i Hamburg ansåg att felet var av karaktären "multi-layer" och inte kunde lagas p.g.a. brist på reservdelar. Alltså kom kamera tillbaka utan åtgärd. Jag har dock hela tiden känt att min 645:a "hängde sig"när jag skulle ladda i ny film. Alltså skulle det gå att "frigöra" situationen för att kameran skulle komma igång igen. Vilket var fallet, visade det sig,
Jag såg att verkstaden i Tyskland pillat på alla knappar som finns på kameran (inte så många). Jag såg på ett Pentaxforum att det fanns en liten knapp som användes för att spola fram filmen till slutet även om den inte var färdigexponerad. Jag visste inte ens att den fanns (läs manualen brukar jag säga till dem som har problem!). Jag provade denna utan resultat. Jag återställde sedan reglaget för dubbelexponering och tryckte på slutarknappen, då" knäppte" det i kamera, som förut varit helt död. Något hade alltså hänt!! Jag tryckte på "mata framknappen" och exponeringsknappen samtidigt och DÅ, då utlöstes slutaren och frammatningen gick igång. Sedan fungerade även AF. Snabbt i med ny film! Jag har nu exponerat en rulle och framkallat denna. ALLT fungerar som det ska!
Man kan tycka att verkstaden i Tyskland borde ha fixat detta, de pillade ju på alla knappar som finns. Men hur som helst är allt nu som det ska, jag är verkligen glad. Pentax 645N är ju en helt makalös kamera1
Jag hann att köpa ännu en 645N innan det löste sig. Men eftersom det verkar helt kört att reparera denna kamera behåller jag nog den nya, bra att ha i reserv. Det är absolut inte OK att en proffskamera inte kan repareras, underbetyg åt Pentax/Ricoh således!!
Undrar just om problemen med Pentax 67II är lika enkla att lösa??
Mörka moln på himlen men jag är ändå glad!
Anders