Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service på min Canon EOS RT

Produkter
(logga in för att koppla)

david-feldt

Aktiv medlem
Jag tror det är dags för lite service på min Canon EOS RT. Det är en massa skit typ hårstrån och prickar på filmen och det kommer inte från objektiven, det är jag ganska bergsäker på.

Se följande exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=14295

Min farbror som är fotograf och som sålde kameran till mig, sa att en certifierad Canon-service firma skulle göra det, och jag skulle inte göra ren den själv på grund av den känsliga spegeln. Har kollat upp lite olika service ställen i sthlms området. Är det någon som har gjort sådan service förut? Ifall hur snabbt gick det och hur mycket kostade det?

De där tussarna är ju rätt skarpa. Spegeln sitter ju en bra bit från filmen och långt från skärpeplanet, så kan det verkligen vara den? Min naiva tro var att en skitig spegel på en RT som mest kunde leda till lite kontrastsänkning i bilden.

En sak kan du i alla fall vara säker på och det är att det inte är objektiven. Där är alla glasytor väldigt långt från skärpeplanet och damm och skit på dem kan definitivt inte avbildas på filmen.

Nej, jag tror inte heller att det är damm/märken på spegeln som gör de fläckarna. Har själv haft både EOS RT och EOS 1 N RS och det ska till mycket skit på spegeln förrän man kan se något på bilden.

Spegeln...??

Alltså... känns som om det krävs lite förklarande här. Spegeln är det som gör att du kan se bilden genom objektivet, och den är totalt ljustät, alltså också totalt dammtät också, så även om det är så pass mycket skit på spegeln att du inte kan se något så syns det inte på bilden tack vare att spegeln fälls upp när du exponerar. Pga. detta så är det inte spegeln som ska rengöras.

Du gav en makrobild som exempel på en "skitig" kamera. Hur är den bilden tagen? Med mellanring eller macroglugg? Vilken bländare har du använt? Har du uv eller skylightfilter på gluggen? Hur ser det filtret ut isf (har du damm på insidan av det?)?

Annars...
Hur ser innanmätet ut i kameran? Har du mycket damm som du kan se med blotta ögat? Kan damm som i exponeringsögonblicket ligger mot filmplanet ge ett avtryck?

Vad är det för film du har använt?
Är scanningen gjord dammfritt?
Om det är diafilm, hur ser det ut i lupp?
neg film? hur ser negativet ut?

Det är EJ dammet på spegeln som är boven iaf.
Antingen så är det scanningen eller så är det
damm i bakre delen av kameran där filmen exponeras.

mvh
Patrik ,Canon.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto