Annons

Sevärt i mellersta till norra sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Preben_T

Medlem
Hej!

Jag och en kompis funderar på att köra runt lite i sverige och fotografera till sommaren om vi kan få ihop semester samtidigt. Vi är nere från blekinge och tänkte oss dra lite längre norrut än vi brukar. Vi kommer att vara iväg kanske en vecka/tio dagar och vi kommer antingen att tälta eller kanske sova någon natt i bilen varvat med någon natt i hotell/vandrarhem.

Så jag undrar om någon har några förslag på sevärda platser? Om vi tänker oss norr om en linje mellan stockholm och göteborg och kanske upp till jämtland/västerbotten?

Vi fotar mest landskap och djur o natur men alla förslag är välkomna. Någon bild på berg/fjäll hade ju varit kul! Helst platser där det inte är alldeles fullt med folk utan lite lugnare och tystare. Det blir troligen sen juni eller tidig juli som gäller.

Tack på förhand.

/Peter

Håller med om nipfjället, städjan bra förslag.
Älvdalen stopfallet
Grövelsjön finns lätt vandring fina fotomöjligheter.
Fulufjäll
Åk 311 söder om Idre (70) och få fjäll känsla från bilen, inte mycket folk om man jämför de platserna tidigare nämnts
Bada i älvpooler vid fjätervålen, passera sve högst belägna landsväg
När du nått tännäs sväng 84.n upp mot Funäsdalen höger mittådalen å Flatruet ljungdalsfjället.
Jämtland säger jag bydalsfjället dromskåran.
Åka broar över Storsjön frösö östersund

Finns så mycket fint vackert men det var några förslag

Föreslår att ni skaffar boken "Bilturer i Sverige"
som har kartor med inritade korta och långa bilturer från norr till söder.
En hel del text och bilder som underlättar vid planering.

Kanske inte svar på din fråga, men Norge, fjäll och fjordar. Mycket folk i Geiranger och vid Trollstigen, men det finns många lika vackra men mindre kända folktomma ställen. Väg 55.
Skippa den s. Atlantvägen, mycket folk och en stor besvikelse.

Här är några sidor med kul tips:

Lycka till. /LG

Hej!

Jag och en kompis funderar på att köra runt lite i sverige och fotografera till sommaren om vi kan få ihop semester samtidigt. Vi är nere från blekinge och tänkte oss dra lite längre norrut än vi brukar. Vi kommer att vara iväg kanske en vecka/tio dagar och vi kommer antingen att tälta eller kanske sova någon natt i bilen varvat med någon natt i hotell/vandrarhem.

Så jag undrar om någon har några förslag på sevärda platser? Om vi tänker oss norr om en linje mellan stockholm och göteborg och kanske upp till jämtland/västerbotten?

Vi fotar mest landskap och djur o natur men alla förslag är välkomna. Någon bild på berg/fjäll hade ju varit kul! Helst platser där det inte är alldeles fullt med folk utan lite lugnare och tystare. Det blir troligen sen juni eller tidig juli som gäller.

Tack på förhand.

/Peter
Tänker i samma banor, hemestrar detta året. Åker norröver så fort semestern börjat med destination Norra Sverige. Inför detta införskaffade jag denna boken, finns till ett synnerligen attraktivt pris på (bl. a) Akademibokhandeln. Finns inte tillgänglig på nätet men finns (fanns) i butik.

Kanske det kan vara en hjälp på vägen (!)

Kanske inte svar på din fråga, men Norge, fjäll och fjordar. Mycket folk i Geiranger och vid Trollstigen, men det finns många lika vackra men mindre kända folktomma ställen. Väg 55.
Skippa den s. Atlantvägen, mycket folk och en stor besvikelse.
Om man väljer Norge är Hardangervidda en otroligt vacker runda att köra runt.

Massa tack allihop som har svarat!! Nu har man en del att googla lite på!

Fortsätt gärna ge förslag här, det kan nog vara intressant även för andra än mig!

Vildmarksvägen kan ju vara ett fint alternativ, Kolla gärna länken.

Hur ser prisbilden generellt ut i Norge dessa dagar !? Vad kallas det; McDonalds-index !?
Typ chipspåse 60-75kr chokladkaka 50-60kr
Äter inte ute, har ingen mat referens där
Bunkrar lite i bilen i sve, man får stå ut med att vara snål svensk. Motorväg kostar. Blir en del tunnlar och båtturer.

ANNONS
Götaplatsens Foto