Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Showcase - Visa era coola hemmaprojekt!

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
När jag pratar med folk jag köper prylar av verkar det som att de flesta har något kul projekt i källaren, men jag ser inte mycket av det här i forumet.

Gläns lite och visa vad du sysslar med (max 3 exempel).



Jag börjar genom att visa två avslutade projekt samt ett work in progress;

1. Lärde mig blanda egen framkallare (Caffenol) samt framkalla.
Ett framkalla.jpg

2. Byggde en storformatskamera av enbart Ikea-prylar och ett objektiv som faktiskt gick att fota med (motsvarar ett 28mm f/0.X som var ruggigt skarpt och smetigt. Föll på att jag inte har plats att framkalla 50*70cm hemma. 4*5 var det som rymdes i badrummet).
två storformatskamera.jpg

3. Blixtrigg samt storformatsobjektivanpassning till min nya Z6a
[Pågår - Väntar på adapters]
tre - in progress.jpg




Nästa till rakning?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fjärrkontrollmanöverknapp

Jag har gjort en manöverknapp som sitter med gummiband på strategiskt ställe på objektivet.
Jag kommer åt den med tumleden utan att släppa kontroll över den kamera jag håller i handen.
När jag trycker in knappen avfyras min andra kamera som står på marken med vidvinkel.

Utmaningen var att när spelet kommer för nära för tele hinner jag inte byta kamera. Jag behövde ett sätt att snabbt avfyra den andra kameran
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Slide copier

Version 2 av anordning för att fota av diabilder och negativfilm. Här en Pentax bälg med diaduplikator, en K3II, en 77mm lins, en svart pappertub för att ta bort ströljus, en LED-lampa och en diffusor byggd av konservburk med vita akrylplastinlägg.

Idén är att få bra ergonomi genom att anordningen sitter på ett vanligt kamerastativ och kan lutas lagom mycket.

Nästa version är under byggnad, får K-1 kamera och kompakt LED-belysning.

(Denna funkar bra för dia och svartvit film men negativ färgfilm har varit övermäktig, nu lär det finnas ett bra program för ändamålet.)
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
... i andra änden. Ett ministativ.

PS

I andra änden av fjärrkontrollen sitter andrakameran. För att få lite vinkel uppåt har jag gjort ett ministativ av bockad aluminium.

Helst skulle jag vilja ha någon snabbkoppling så att det tar mindre plats i väskan. Men då länge duger det att lossa skruven och vrida 90 grader så ryms allt i väskan.
 

Bilagor

hansl54

Aktiv medlem
3D-printad diaduplikator

Jag har länge kört med en Nikon ED4 diascanner för att digitalisera mina gamla dia.
Men den har börjat visa lite ålderstecken i form av ojämn belysning plus att det tar ett antal minuter för varje inscanning.
Efter att jag skaffade mig en 3D-printer så letar man bara efter nya prylar att printa, så mitt senaste projekt är en adapter till kameran så att jag kan fota av dia-bilderna med min D850.
Det går mycket fortare att få in diat i datorn, i RAW-format dessutom. Det går att klämma ur bilderna lite mer info i ACR, inte som en riktig råfil förstås, men lätta skuggor lite grann och ändra vitbalans går fint.
Setupen ser ut som på bilden. Två mellanringar, en standard 50 mm glugg och min adapter längst fram.
Adaptern har rätt längd för skala 1:1.
Kör man med live-view och exponeringssimulation är det bara att stoppa i bilden i adaptern och krana in live-histogrammet och trycka av.
Bilden ligger alltid i rätt vinkel mot kameran och långa exponeringstider är heller inga problem eftersom kamera och bild sitter ihop.
Jag har satt en vit plastbit som diffusor bakom diat och som belysning använder jag ett 5500 Kelvin lysrör som jag lyser på väggen med.
Den ljusfläcken som blir på väggen "tittar" jag på med kameran.
Än så länge kan man nog kalla mitt bygge för en prototyp men initialt funkar det i stort sett bra. Utrymme för förbättringar finns alltid
 

Bilagor

ANNONS