Annons

sida på nätet...

Produkter
(logga in för att koppla)

henkz

Ny medlem
Tänkte kolla om nån vet nån sida med typ en tutorial/information hur man tar "bra" bilder med digital kamera.
HAr utövat detta då jag var yngre och gick i gymnasiet men det har nu försvunnit ur min skalle. Är för öv. en amatör fotograf som köpt en lite för avancerad kamera, en Minolta Dimage 7i. Så det jag egentligen vill veta är hur jag ska ställa bländare/öppnare osv vid rätta tillfällena...

Kan du tillgodogöra dig engelska:
Vill du ha bra skrivna böcker som dessutom verkar vettiga så försök med:

Composition techniques, Ernst Wildi ISBN 1-58428-024-7

Nature Photography field guide, John Shaws, ISBN 0-8174-4059-3

OBS att den finns i två versioner, en som inte har tillägget field guide, den är äldre så undvik den.

I båda dessa har författarna fokus på naturen eller utomhus.

Filed guden täcker ljusmätning (mycket bra skrivet), utrustning (objektiv, filter etc), film, lite lite om komposition, lite vad man bör tänka på när man jobbare i olika väder ute.

Composition techniques tar upp ämnet och skriver en hel del om olika format, jämför kvadratiska format med liggande, stående, var placera huvudobjekt, färgers betydelse, störande objekt, vad gör att man får harmoni och jämvikt i bilder, antalet objekt i bilden och vad det ger etc. Rätt mycket tips att tänka på ger han. Han avslutar med en svart/vit och panoramadel.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto