Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 14/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

clavicl

Aktiv medlem
Har tidigare grymt bra erfarenhet av Sigma 14/2.8 på min Nikon D2x, men har nu tagit Canonspåret och undrar om det är någon som har erfarenhet av detta objektiv på en FF-kamera (5D)?

Eller, finns det några andra att kika på? Canons egna 14 t.ex.

clavicl skrev:
ett som e säkert e att sigman inte funkar på 5d då den e ett dc objektiv...

Vad jag vet så finns inte 14/2,8 i nån dc-version, dvs den borde funka alldeles utmärkt till småbildsformat. Får bra betyg på Cyberphoto med. Där hävdar dom att Sigman "spöar" Canons motsvarighet (som är ca 3x dyrare)

Helt sant. När jag nu kollar på cyberphoto så står det minsann inget om DC! Det va i någon av alla otaliga affärer som expediten slog fast att den inte funkade på fullframe...

Ohhh, den är verkligen magnifik. Sån måste inhandlas nån dag.

Dom tester jag läst (fredmiranda.com m.fl, tas med en nypa salt) är väldigt varierande - några är nöjda, många tyder på oskärpa om man inte bländar ner en hel del (vilket man iofs kanske oftast gör med en sån glugg) och lite ojämn kvalitet á la Sigma. Jag var mest intresserad av egenskaper nära full öppning och lågt ljus. Dom två exemplar jag provat som hastigast i butik såg oskarpa ut redan på kamerans LCD-skärm där allt ser skarpt ut annars så jag avstod. Ett bra ex kan dock tydligen vara riktigt kul.

Anders Östberg skrev:
Dom tester jag läst (fredmiranda.com m.fl, tas med en nypa salt) är väldigt varierande - några är nöjda, många tyder på oskärpa om man inte bländar ner en hel del (vilket man iofs kanske oftast gör med en sån glugg) och lite ojämn kvalitet á la Sigma. Jag var mest intresserad av egenskaper nära full öppning och lågt ljus. Dom två exemplar jag provat som hastigast i butik såg oskarpa ut redan på kamerans LCD-skärm där allt ser skarpt ut annars så jag avstod. Ett bra ex kan dock tydligen vara riktigt kul.

Fredmiranda har väl inga seriösa tester vad jag vet, det det är väl ingen skillnad mot vad som skrivs här, dvs det är användarens intryck som beskrivs och då blir naturligtvis omdömmet varierande.

Zoso skrev:
Fredmiranda har väl inga seriösa tester vad jag vet, det det är väl ingen skillnad mot vad som skrivs här, dvs det är användarens intryck som beskrivs och då blir naturligtvis omdömmet varierande.

Jovisst, och tas därmed "med en nypa salt" som jag skrev. Man får dra så mycket slutsatser som man vill men det är i alla fall en del av underlaget. Om alla användare är lyriska eller om alla säger att det är skit så kan man åtminstone ana vartåt det lutar.

Jag föredrar att testa själv i vilket fall eftersom bara jag vet vilken nivå jag själv är nöjd med.

ANNONS
Götaplatsens Foto