Annons

Sigma 18-200, KASS!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik86

Medlem
Jag har ett Sigma 18-200 som helt plötsligt slutade fungera för mig..

När man kollar i sökaren ser man att det är väldigt kornigt och grådassigt, sen hittar det inget att fokusera på!
Den söker efter fokus, men finner inget!

Objektivet är ca 2.5 år gammalt!
Jag har inte slagit i det nån gång ( Vad jag vet!) och felet kom helt utan förvarning!!

Någon som har vart med om nått liknande som vet vad de kan vara?
Är de bara att skrota och köpa nytt?
 
Testa att sätta objektivet i MF-läge och se om du kan få det skarpt - om inte så är det nog kass och att laga ett sigma 18-200 ställer jag mig extremt tveksam till. Du fixar inte heller att laga dem själv då dessa objektiv är mekaniska monster och mycket svåra att lyckas laga. Antagligen läge att köpa någon nytt.
 
Tycker det låter som om det år objektivets bländarmekanism som krånglar.
Objektivet verkar blända ner objektivet direkt när det sätts på kameran (det är först när bilden tas som objektivet ska bländas ner). vilket gör att det inte kommer tillräckligt med ljus till autofokusen.

Testa om det hjälper att göra rent kamerans och objektivets kontakter.
 
Testa att sätta objektivet i MF-läge och se om du kan få det skarpt - om inte så är det nog kass och att laga ett sigma 18-200 ställer jag mig extremt tveksam till. Du fixar inte heller att laga dem själv då dessa objektiv är mekaniska monster och mycket svåra att lyckas laga. Antagligen läge att köpa någon nytt.

Det går att ta bilder med det i MF-läget och dom får jag skarpa. men AF funkar inte alls!
Antar att de inte finns något att göra då?!
Tack för ditt svar!
 
Är det versionen med eller utan bildstabilisering, OS?
Kan ju vara den som krånglar isåfall..
 
Det går att ta bilder med det i MF-läget och dom får jag skarpa. men AF funkar inte alls!
Antar att de inte finns något att göra då?!
Tack för ditt svar!

Det kan ju vara bländaren som är knepig - kolla in på den och se hur det uppträder den skall INTE vara ihopdragen alls när objektivet vilar - slätt in f/11 och tryck på DOF-previewknappen och se om den rör sig. OM inte så har vi ett nytt spår att fortsätta på - glapp och lite bråkig elektronik kan vara enklare att fixa än något mekaniskt fel - så kört är det inte än!
 
Det kan ju vara bländaren som är knepig - kolla in på den och se hur det uppträder den skall INTE vara ihopdragen alls när objektivet vilar - slätt in f/11 och tryck på DOF-previewknappen och se om den rör sig. OM inte så har vi ett nytt spår att fortsätta på - glapp och lite bråkig elektronik kan vara enklare att fixa än något mekaniskt fel - så kört är det inte än!

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men nu fungerar skiten igen..! :D

Det ända som jag har gjort är att jag tog av objektivet, gnuggade lite på kontakterna och på med det igen.. men då fungerade det fortfarande inte, men efter ett byte en gång till, fungerar det som vanligt igen!

Vi får väl se hur länge de håller nu, men TACK för svar och tid!!!
 
Lånar/övertar tråden då jag idag upptäcker att mitt 18-200OS slutat att fungera.

Sitter på min dotters examen i och tar lite foton då zoomringen plötsligt slutar fungera. Ringens koppling till "utskjutningen" av objektivet har helt enkelt havererat.

Man kan känna när man vrider på ringen att det hakar fast på vissa ställen men zoomningen fungerar inte.

Har köpt hela min kamera utrustning på Kungsholms foto utom just detta objektiv som jag köpt på Blocket. Objektivet var när jag köpte det ca 6 månader beggat och har fungerat klanderfritt.

Åtar sig Kungsholms Foto reparationer av Sigma-objektiv själva eller skickar dom iväg till annan firma?
 
ANNONS