Annons

Sigma 18-200 upplevs inte skarpt, EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf_Lundh

Avslutat medlemskap
Hej alla på forumet.
För snart ett år sedan köpte jag min första digitala systemkamera i Malaysia. Det blev en Canon EOS 400D med standard-objektivet på (18-55mm). Jag var mycket nöjd men efter ett tag på resande fot ville jag ha en bättre zoom och köpte därför ett Sigma 18-200 på Ebay.
Jag upplever detta objektiv som svårare att få skarpa bilde med. Jag ska säga att jag inte är någon speciellt erfaren fotograf så kanske måste jag hantera det på något annat sätt än det andra objektivet. Har läst överallt att de objektiv som följer med aldrig är speciellt bra så jag trodde att det nya skulle vara mycket bättre.

Är det så att jag köpt ett dåligt objektiv, fick jag ett dåligt exemplar eller borde jag bara fota annorlunda?

Tack för alla förslag!

PS. kan tillägga att jag (i USA) betalade ca 1500 SEK för det begagnade objektivet DS.

Lägg upp en typisk bild för det objektivet. För 1500 spänn är det sällan man får skarpa gluggar med telezoom tyvärr. Jag tror att objektivet inte presterar mer heller. Skarpa objetkiv kostar pengar dessvärre.

Ulf_Lundh skrev:
Ber om ursäkt, märkte nu att detta inlägg inte ska ligga i Canonobjektiv.
Jodå, det är helt rätt forum.

"Om forumet: Diskussioner och frågor om objektiv för Canons kameror"

Alltså även objektiv av andra märken, så länge de passar Canonhus.

Fota med stativ och kolla hur de bilderna blir, för om det blir samma resultat tycker jag objektivet bör kollas för så oskarp bör det inte bli.

Ulf_Lundh skrev:
Här är en bild jag tagit med objektivet.
http://www.flickr.com/photos/dreambase/2465670778/sizes/o/

Bilden är tagen med AF med relativ stabil hand. Otroligt suddig, ser ni något i bilden som tyder på felaktigt objektiv etc eller är jaag bara dålig på att fota ? :)

Enligt Exif är det en Sony DSC-W55 som "tagit" kortet? Det verkar inte finnas någon fokus i bilden alls och ISO200 borde inte ge brus.
Ta en bild med stativ och jämför.

Om ALLA bilderna blir sådan är du antingen Sveriges sämsta fotograf eller så är det något fel på just ditt exemplar av objektivet.

Om jag såg rätt så har du använt 1/125 och 19mm och f 5.3 vilket borde ge en tämligen skarp bild - förutsatt att du satt fokusen på något i motivet.

Superzoomar är inte de skarpaste men det gäller ju även ditt kit-objektiv och de bör ge acceptabla resultat.

Jag har OS varianten (bildstabilisering) av Sigmas 18-200. Det är OK äwen om skärpan inte är toppklass.

Gud va dum jag känner mig, just det kortet var taget med vår minikamera. Men kort taget med 400D med det objektivet ger snarlika bilder. Ibland givetvis bra bilder, men ofta suddiga.

Ska överväga att skaffa ett stativ

En fråga; Bör man undvika att zooma om man kan? dvs är chansen större för suddiga bilder om man zoomar?

Jag antar att du inte menar att du zoomar medans du tar bilden?

Men annars gäller att du zoomar först och ställer in skärpan sen. Annars blir det vanligtvis inte bra.

Ulf_Lundh skrev:
Gud va dum jag känner mig, just det kortet var taget med vår minikamera. Men kort taget med 400D med det objektivet ger snarlika bilder. Ibland givetvis bra bilder, men ofta suddiga.

Ska överväga att skaffa ett stativ

En fråga; Bör man undvika att zooma om man kan? dvs är chansen större för suddiga bilder om man zoomar?

Skärpan kan variera över brännvidden men några dramatiska skillnader är det kanske inte.

Skärpan påverkas nog mer av vald bländare. Bäst skärpa får du om du bländar ner ett par steg, kanske på bländare 8.

Risken för oskärpan på grund av kameraskak ökar ju mer du zoomar.

Visst är stativ bra men det är inget krav för att få godkända bilder. En 18-200 zoom har man ju oftast för att ha en bekväm och smidig lösning för alla möjliga situationer och det är ju inte alltid man vill släpa på ett stativ.

Försök att lägga lite tid på att lära dig hur kameran fungerar. Hur autofokusen fungerar, hur vald slutartid och bländare påverkar resultatet etc.

Mvh
Anders

ANNONS