Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 20/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Fick min <subj> precis. Den är jättetrevlig.

Saker som man märker direkt:

1. Direkt ur kameran är den skarpare än Soligoren (ingen förvåning där, direkt) och ungefär lika skarp som min Canon 28-135.
2. Motorn låter. Den är ingen USM eller HSM, men åas är det inte många millisekunder den behöver på sig att fokusera.
3. Den är större än 28-135:an. 82mm jämfört med 72mm. Imponerande, eller skrämmande?
4. Fokusringen är betydligt mjukare än den på 28-135:an.
5. 20cm närgräns? Nejdå. Mer som 10cm, faktiskt. Om ens det...

Nej. Hittills är jag väldigt nöjd med köpet, faktiskt.

Objektivtillverkarens data om närgräns gäller alltid från filmplanet, inte frontlinsen.

Av någon anledning börjar alla eländiga digitalfototidningar och andra oseriösa tester att mäta närgräns från frontlinsen trots att standard inom fotobranchen är att mäta från filmplanet.

Efter någon vecka...

Nu har jag haft Sigman ett tag så är jag lite mer erfaren med objektivet och kan kommentera mer om den.

Dess infinity-avstånd börjar vid 1.5m. Det är en rätt stor skillnad jämfört med min 28-135 som har infinity @ 5m. En så kort infinity betyder att den nästan aldrig behöver fokusera om.

10Dn gillar att ha kvar linsen @ antigen f2.0 eller f2.2. Varför den inte väljer 1.8 så ofta vet jag inte, men vill man ha 1.8 så är det bara till att byta till A-mode.

Linsen är byggd som en tegelsten. Inget plastigt om den alls. Blir det någonsin slagsmål och jag måste försvara mig med kameran så vill jag gärna ha 20:an på kameran.

Jag ogillar att man måste flytta på fokusringen för att byta mellan AF och MF. Det hade räckt med den knappen, tycker jag.

Bilderna blir brottsligt skarpa, direkt ur kameran.

Ja. Vad mer finns det att säga? Definitivt värd pengarna.

Nästa köp? En blixt och sedan ska jag nog fundera på en 50/1.8 eller något likn.

Re: Efter någon vecka...

EdwardH skrev:
Dess infinity-avstånd börjar vid 1.5m. Det är en rätt stor skillnad jämfört med min 28-135 som har infinity @ 5m. En så kort infinity betyder att den nästan aldrig behöver fokusera om.

Du har både rätt och fel. Skärpedjupet är i stort sett lika stort oavsett brännvidd. Teleobjektiv har faktiskt aningen längre skärpedjup, särskilt framför den fokuserade punkten.

Vad som skiljer är att du fotograferar motiven på samma avstånd och de bild inte heller lika stora, men om du fotograferar motiven så att de blir lika stora kommer du att upptäcka att din 28:a nog har större skärpedjup...

Alltså: Så som du plåtar blir det större skärpedjup - men det är inte ett rättvist sätt att jämföra på.

Nja alltså Edward...

Det är inte riktigt så det fungerar. Ungefär som att titta på en bil hastighetsmätare, oj den bilen måste gå fort, mätaren går till 300 km/h...

Du har en avståndsgradering på objektivet. Tittar du lite mer noggrant så ser du att siffran 5 markerar att du har fokus runt 5 meter där. Tittar du sedan så ser du ett mellanrum fram till det "omkullvälta" L'et där det börjar har du fokus på oändligheten. Det skiljer en hel del mellan 5 meter och oändligt. Resten av L'et är till för att skärpan ändrar sig vid olika temperaturer.

Ställer du gluggen på 5 meter och tar en bild av något som är 30 meter bort lär det inte bli jätteskarpt..

Den optimala skärpan finns bara på ett visst inställt avstånd från kameran. Det som kallas skärpedjup är en den avtagande skärpan som accepteras som tillräckligt skarpt.

Edward: har du funderat på att köra manuella inställningar, gör man det så får man använda vilken bländare man vill, inte den kameran vill ;)

Björn: Manuellt kör jag aldrig. Jag sitter alltid i P. Ibland kör jag A (när jag vill att bländaren ska stanna på 1.8) men för det mesta blir det P.

ANNONS
Götaplatsens Foto