Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 35/1.4 - justering med USB-docken

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Hej.

Köpte USB-docken till Sigma för att fixa felaktig fokus som MFA inte klarade av att ordna. Har nästan fått till det - när fokus sätts på något som är längre bort än 5m så börjar den fronta, korrigerar jag det så får jag problem från 0.6 upp till 5m istället.

Jag gjorde så här: MFA på 0, justerade för 0.3, körde rewrite därefter 0.4 osv.

Någon som har något tips?

Kan svara mig själv. Det blev en tur till Tura Scandinavia - lämnade hamn i måndags och fick det åter idag torsdag. Ser ut att ha löst problemet.

Vad jag läst så är det en del som haft samma problem som mig där dockan inte kunnat ordna problemet. När jag fick objektivet åter så fick jag lov att köra dockan för att få det helt perfekt mot mitt hus (2 avstånd med + och två avstånd med -), den här gången gick det bra. Sen har man ju även möjlighet att uppdatera firmware.

Så, nej - den är inte värdelös.

Går det inte mikrojustera med dockan i olika avstånd? Har.för mig det. Sen kan man göra annat med dockan än bara kalibrera den.

ANNONS
Götaplatsens Foto