Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2,8 DG OS HSM Sports eller Canon EF 70-200/4L IS II USM ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor_A321

Ny medlem
Hej jag går i tankarna på att införskaffa mig ett 70-200 objektiv, antingen sigma 2.8 eller canons F4 men har sån beslutsångest.
Jag är ute efter det objektivet som är skarpast av dessa två och undrar av er som har erfarenhet vilket som är skarpast?
Fotar enbart flygplan så min andra fråga är, hur mycket kommer 2.8 hjälpa mig? Ligger nästan alltid på F7,1 - F11 när jag fotar.

Tack på förhand.

Både Canon EF 70-200/4L IS II USM och Canon RF 70-200/4L IS USM är väldigt skarpa. Går knappt att hitta något bättre.

Sigma 70-200/2,8 Sports är också väldigt skarpt. Men det är tyvärr riktigt tungt.

Det finns dock två Canon-objektiv som jag tror är mer lämpade för att fota flygplan: EF 70-300/4-5,6L IS USM och EF 100-400/4,5-5,6L IS II USM. Även dessa har förstklassig skärpa, och dessutom fördelen med längre brännvidd.

Ja, även om flygplanen är betydligt större har de en tendens att framkalla samma situation som fåglar. Den brännvidd som behövs är några hundra millimeter längre än den som sitter på, oavsett vad som sitter på.

Precis. Skall du inte fota dem på marken utan i luften kommer nog inte 200mm att räcka. Sedan får du tänka på att små teoretiska skillnader i skärpa kommer nog inte synas i bild då det är en massa luft och ev värmedaller emellan på de avstånd som i regel är relevant för flygande flygplan.

Skulle väl tro att man vill ha tillgång till 400mm+

Absolut bäst skärpa i en zoom då till EF är det Canon 100-400 L IS USM II som gäller.

Vill man nå längre med EF och ha zoom är det Sigma/Tamron som gäller.

ANNONS
Götaplatsens Foto