Annons

Sigma 70-300, autofocus

Produkter
(logga in för att koppla)

blast

Avslutat medlemskap
Har precis varit och fotat lite motocross, märkte att mitt "Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO" hade lite svårt att få focus när det var lite monligt, men så fort solen kom fram så blev det genast bättre. Ngn som har märkt detta med likadant objektiv också? Ngt tips vad man kan göra annorlunda nästa gång?

Objektivet är ganska ljussvagt, vilket gör det svårare för kameran. Svårare blir det ju mindre tillgängligt ljus det finns.
I solljus har man dessutom oftast högre kontraster, vilket åxå hjälper kameran att hitta fokus enklare.
Så jag är rätt säker på att allt är i sin ordning.

Inte så mycket att göra eg. Man kan ju förfokusera och trycka av när motivet passerar, förstås.

Jag har också det objektivet. Det blir så där för mig också när det är sämre belysning. Det låter dock lite värre för dig när du säger att det fungerade dåligt i dagsljus men med moln. Man kanske inte kan förvänta sig så mycket av ett så billigt objektiv.

Förmodligen är det nog vad man kan förvänta sig av detta objektiv. AF är lite trög ibland och långsam. Särskilt då på långa brännvidder.
Objektivet är halvbra på det mesta, mångsidigt med macro och stort omfång. Skarpt på kortare brännvidder men tappar en del kvalitet utzoomat.
Dess långsamma AF tycker jag är den svagaste länken i kedjan.

Jag har svårt för att tänka mig att det hänger med i svängarna vid motocross med AF.

ANNONS
Götaplatsens Foto