Annons

Sigma DG-500 Super II

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Hej!

Försökte hitta svar i forumet på min fråga, men hittar inte det svar jag är ute efter.

Visst ska man kunna köra en DG 500 trådlöst med kameran (EOS 400D) via den inbyggda blixtens ljus, UTAN att köpa till ir-sändare? Manualen säger hur detta skall gå till, och jag tycker mig göra allt rätt, men sigmablixten skjuter inte.

En annan kille skapade en tråd i samma topic:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80562

Men fick inga tips hur detta skulle gå till utan sändare.

Det ska inte behövas, den ska ju kunna triggas med hjälp av ljuset från den inbyggda? Det säger iallafall manualen, så vitt jag tolkar det som står där.

Rätta mig om jag har fel, men Sigma-blixten kommer triggas av förblixten som kameran skickar ut innan den 'riktiga' blixten, vilket innebär att Sigma-blixten avfyras för tidigt.

Nissin har en modell som tydligen kan triggas via kamerans blixt, men anpassar sig efter förblixten. Har dock inte provat denna blixt själv, så jag kan inte svara på om det fungerar bra i praktiken.

Hur långt ifrån kameran är blixten?
Det kan ju vara så att blixten hamnar utanför kamerablixtens "område" och på så sätt inte triggar.

Jodå, visst kan du trigga den med den inbyggda blixten. Det du måste göra är att trycka på mode-knappen tills det står "C0 SL" i displayen samt att "ETTL" släcks i den samma. I moden innan detta så står det "C1 SL" samt "ETTL" och då kan du inte trigga den via den inbyggda blixten.

//Jonny

J.J. skrev:
Jodå, visst kan du trigga den med den inbyggda blixten. Det du måste göra är att trycka på mode-knappen tills det står "C0 SL" i displayen samt att "ETTL" släcks i den samma. I moden innan detta så står det "C1 SL" samt "ETTL" och då kan du inte trigga den via den inbyggda blixten.

//Jonny

TACK! (Det var inte vad manualen sa, konstigt nog)

ANNONS
Götaplatsens Foto