Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-500 Blixt, lära sig den?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hejsan!
Jo jag har haft min sigma EF-500 DG Super blixt nu i ca 6 månader och är tok nöjd tillsammans med min 20D nu så är det kalas!

Men jag har börjat anävnda blixten mer och mer och insett att blixt är bra nästan jämnt känns de som gärna i massa motljus etc.. men i alla fall det är så att blixten har ju massa funktionre och jag vet inte ens vad 1/10 av allt gör så jag skulle gärna vilja veta om det finns nån tjäck info, tips o trix etc på nätet att finnas?

Jag har ju kikat i manualen som medföljer men känns svårt o fatta allt utan direkta exempel etc.. har ni några tips säg till!

Och sen när bör och bör inte man använda sån Omni bounce på blixten?

//Mvh Peter

Hej Peter!

Har just fått min Sigma blixt, och du har rätt, det finns mycket att lära...
Lite svårläst manual, även om den innehåller mycket info. Har sökt lite på nätet också, och denna länk tycker jag är en bra början:
http://d5.speedyard.net/_mt/archives/000109.php

Det lilla jag hunnit testa tycker jag att bilderna blir bättre med Omnibouncer på och vriden snett uppåt. Dessutom ofta med -1/3 eller -2/3 blixtkompensation (på kameran än så länge...)

Fyll gärna på med dina tips och erfarenheter!

/Johan

Tack gubbar, jag brukar alltid köra med blixten snett uppåt eller helt upp itaket med omnibounce på alltid, tykcker ljuset får mycket finare och bättre spridning då än utan. Jag måste börja använda min blixt mer svårt när man bara fåt plats med kamera och ett extra objektiv i sin väska.. men det är ju därför det blir ny väska snart :) hehe

Det där med blixt verkar svårt eller åtminstone omstritt. I Dpreview så är det ofta som folk skäller på blixtarna och klagar över att de underexponerar och de "alltid" måste sätta FEC till +1 (eller nå't).

Nästa favoritklagomål är att "min gamla P&S" blixtexponerar bättre än min 20D/10D/300D...

Jag sitter mest och är förvånad över att jag tycker att mina blixtbilder (Sigma EF-500DG) blir rätt bra och att jag inte har några större problem. Är det bara jag som är korkad och inte fattar att jag har problem eller har Canon problem med blixtexponeringar?

--jalle

300D hade ett erkänt problem med blixtexponering i en del fall. 10D och 20D ska fungera perfekt, men du måste beakta dom olika inställningarna för att om blixten mäts vid aktiv fokuspunkt eller bara vid mittpunkten. Det går att shifta i custom functions. Och komponerar du om kan det behöva användas FEL.

Mest tror jag det är fråga om att många har överdrivna förväntningar. Jag gjorde ett snabbt prov/jämförelse mellan 20D och en annan kamera. Resultatet blev ganska lika. Den enda större skillnaden som jag ser är att en kameras reducering av röda ögon fungerade bättre, men exponeringarna är mycket lika.

http://jfoto.homeip.net/fastview/compare.jpg

Bägge bilderna är tagna i "fullt autoläge" och bara förminskade.

Även med min gamla 300D fick jag bra resultat utan större problem.

Sedan är det vanliga påståendet om att "min gamla P&S ger bättre blixtbilder..." Vilket jag också är tveksam till. Nu har jag väl inte världens största erfarenhet av P&S men alla som jag har sett ger inte speciellt bra blixtbilder utan det blir i denna klass...

http://jfoto.homeip.net/fastview/compare-ps.jpg

Men jag kan erkänna att jag mest har erfarenhet av kompakta P&S:)

Bära?

En dum fråga kanske, men...

Hur bär man egentligen kamera + blixt på ett smidigt sätt?
Hänger jag remmen runt halsen så får kombinationen kamera och blixt en otrevlig slagsida. Det känns nästa som att den ska slå runt, men nöjer sig med att hänga rakt ut med blixten i vågrätt läge och objektivet pekande neråt.
Finns det någon smidigare lösning att bära kameran med blixt på?

/Johan

hur hänga kamera + blixt

Batteripack på kameran ger bättre balans så att blixten inte "välter över" som du beskriver.

Det finns dock risk att du blir så framtung själv så att huvudet och nacken skjuts fram istället för blixten:)

Instruktionsboken?

Jag har letat igenom hela bostaden men till min förtvivlan hittar jag inte bruksen till Sigma-blixten.
Finns den kanske som PDF eller utlagd på någon hemsida undrar man då.

Det är inte så lätt att försöka lista ut vad de olika menyerna på displayen gör utan att ha tillgång till anvisningarna.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en bruksanvisning på denna blixt (till Canon)?

Re: Instruktionsboken?

JanOlofHärnström skrev:
Jag har letat igenom hela bostaden men till min förtvivlan hittar jag inte bruksen till Sigma-blixten.
Finns den kanske som PDF eller utlagd på någon hemsida undrar man då.

Det är inte så lätt att försöka lista ut vad de olika menyerna på displayen gör utan att ha tillgång till anvisningarna.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en bruksanvisning på denna blixt (till Canon)?

Hej!

Lite sent kanske..
http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_flashes_details.asp?id=3257

:eek:)

/Johan

Nybörjarfrågor

Hej!

Jag har precis köpt min första blixt och börjat experimentera lite med den, men jag får inte till det och får väl krypa till korset och be om hjälp.

Om jag börjar med utrustningen:
Jag har en 400D med ett EFS17-55 och har nu köpt en Sigma EF-500 DG Super II.
Jag ville ha en kraftfull blixt som orkar med att lysa upp stora lokaler samtidigt som den ska kunna användas till upplättning så därför valde jag sigman som har bra ledtal.

Till problemet:
Jag har kört den i autoläge både rakt på och studsad i taket samt med omnibounce påmonterad och jag upplever att den konstant underexponerar.
När jag kör den i taket orkar den inte lysa upp ordentligt. Lite konstigt.

Sen till nästa problem som troligen beror på handhavade fel men jag vet inte hur jag ska lösa det.
Oavsett i vilket läge jag sätter kameran så verkar inte blixten justera styrkan utan det enda som händer är att jag får en längre slutartid. Jag och en kamrat jämförde lite igår och hans nikon körde konstant på 1/200 - 1/500 del på f9 medan min låg på 0,3-1s med f4 osv.
Det enda sättet jag kan få sprutt på blixten genom att sätta den i manuellt läge och på så sätt bestämma hur kraftigt den ska skjuta av.
Men då blir ju exponeringen åt skogen.

Jag behöver hjälp för att få till det.
Väldigt basic gärna då jag är helt ny på det här med blixtar.

Vilken programmode kör du kameran i? Jag skulle tro att du kör Av eller Tv. Kör P så kommer det att se annorlunda ut. Om du använder Av eller Tv så kommer blixten bara att fungera som upplättningsblixt

Eller prova detta: kör i M läget (exempelvis 1/60 och f5.6), sätt blixten i automatläge och fota på.

Aha..

Ska genast testa de andra lägena.
Instruktionsboken ger ju minst sagt dubbla budskap om inställningarna så det är inte lätt hitta rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto