Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma EF-500 DG kontra Dito Super?
- Trådstartare Björne123
- Start datum
Björne123
Aktiv medlem
Om jag har förstått saken rätt så kan man reducera blixtstyrkan i den billigare sigma blixten men endast till 1/16 i den dyrare verisionen kan man reducera blixtens styrka i sex olika nivåer ner till 1/128. Jag har en canon 300D där man inte kan justera blixtens styrka så jag uppskattar den funktionen men räcker den billigare blixtens reduceringsförmåga till?
RolandM
Aktiv medlem
Björne123 skrev:
Om jag har förstått saken rätt så kan man reducera blixtstyrkan i den billigare sigma blixten men endast till 1/16 i den dyrare verisionen kan man reducera blixtens styrka i sex olika nivåer ner till 1/128. Jag har en canon 300D där man inte kan justera blixtens styrka så jag uppskattar den funktionen men räcker den billigare blixtens reduceringsförmåga till?
Blixten jobbar med E-TTL om det är en DG, vilket gör att den doserar ut den mängd ljus som krävs efter att detta har mätts upp av blixt och kamera i samverkan när blixten står i automatläge.
Funderar på om FEC fungerar på blixten. FEC är blixtexponeringskompesation vilket innebär att kameran kan styra mängden blixtljus som kan doseras utifrån den som mäts upp av förblixten. Canon 300D har som standard inte denna funktion, men några fiffiga ryssar har löst detta problem med hjälp av en modifierad firmware till kameran, det s k ryska hacket. Denna ger FEC på knappen JUMP, vilket fungera utmärkt tillsammans med storebror 500 Super. Jag är nästan bombis på att detta även kommer fungera på ST också.
Jag vill minnas att 500 DG ST har i manuellt läge har möjlighet att dosera full styrka och 1/16 av full styrka, förutom automatläget då styrkan varieras automatiskt till lämplig styrka med hjälp av E-TTL blixtljusmätningssystemet.
Om du tar med dig kameran till handlaren så kan du prova på plats och se om det verkar fungera.