Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-610 DG Super - Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sequoia

Medlem
Har nyligen köpt min första externa blixt, det blev en Sigma EF-610 DG Super, fungerar bra men jag får inte till det så att blixten följer objektivet när jag zoomar med det, objektivet är ett Sigma DC 18-50/2,8, står objektivet på 35mm när jag startar blixten, så zoomar blixten till 35mm direkt, men om jag trycker ner avtryckaren så går den direkt till 50mm, spelar ingen roll hur jag zoomar på objektivet så rör sig inte zoomen i blixten??.
Är säkert något jag missat....
// M

Det låter ju ganska rätt. Blixten har väl ingen separat inställning för APS-C-format? När blixten är zoomad till 50mm så lyser den ut ungefär den bildvinkel som ett 35mm-objektiv ger på din EOS 60D.

Ja där har du nog rätt, men borde den inte gå vidare över 50mm då om jag zoomar ut till 50mm på objektivet, men den rör sig inte alls, eller tänker jag fel...

Det beror väl på vad blixten har för begränsning vad gäller variabel utlysningsvinkel, och enligt vad jag kan se av den tekniska specifikationen så ska den kunna variera utlysningsvinkeln till mellan vad 24-105mm ger på en småbildskamera. 50mm på din EOS 60D motsvarar 80mm på en småbildskamera, och det är ju inom blixtens kapacitet.

Så mitt försök till förklaring i inlägg #2 är nog inte helt korrekt. Beteendet du har observerat kan helt enkelt bero på inkompatibilitet mellan kamera och blixt. Det är ju två olika tillverkare inblandade.

Ok, får se om jag kan få reda på det hos Sigma om det kan fungera, känns just nu som att jag skulle lagt till lite och tagit en Canon blixt ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto