Annons

Sigma EF-500 DG

Produkter
(logga in för att koppla)

Hallonglass

Medlem
Okej, jag har verkligen försökt att läsa i manualer och på nätet men jag begriper ändå inte så jag ställer frågan här. Jag har köpt en Sigma EF-500 DG-blixt till min Nikon D50, och lyckas inte få i-TTL att funka. Ska det göra det eller är kameran helt enkelt inte kompatibel? Är det nån inställning som krävs, nåt speciellt objektiv, och framför allt: varför i #"&/¤ måste jag ställa in klockan på kameran varje gång jag startar blixten? Aaargh.

Har själv ingen som helst erfarenhet men jag vill minnas att jag läst om detta problem tidigare. Jag tror tyvärr inte att kameran tycker om Sigmablixten. =/ Jag har nästan uteslutande hört att man ska hålla sig till orginal vad gäller blixtar.

Någon annan som vet mer?

Möjligt att det är så, men på Sigmas hemsida står det att den ska funka till D50, om jag inte är helt ute och cyklar. Det verkar ju fånigt att skriva att den är kompatibel om det är allmän kännedom att den inte är det =/

Först och främst, är det Nikon-varianten av blixten du har? Det kan nog i så fall vara något fel på blixten, enligt Sigma ska den ju fungera som i-TTL med D50 så kontakt säljaren i så fall.

Japp, det är det, och den fungerar ju, bara det att om man ställer in i-TTL på själva blixten så säger kameran att den inte är kompatibel (blixtsymbolen blinkar). Manuellt funkar den men det är ju inget roligt...

Hallonglass skrev:
Japp, det är det, och den fungerar ju, bara det att om man ställer in i-TTL på själva blixten så säger kameran att den inte är kompatibel (blixtsymbolen blinkar). Manuellt funkar den men det är ju inget roligt...
Vad har du för objektiv? Det måste nog vara ett Nikon för att Kamera, objektiv och blixt skall kunna prata med varandra.

/ E

Just nu testar jag med kitobjektivet, 18-55. Väldigt frustrerande detta, köpte den dessutom begagnad så jag har inget kvitto, dock garanti.

Tack alla som svarat förresten!

Hallonglass skrev:
Just nu testar jag med kitobjektivet, 18-55. Väldigt frustrerande detta, köpte den dessutom begagnad så jag har inget kvitto, dock garanti.

Tack alla som svarat förresten!

Ja, det är ju definitivt ett Nikon, så då vet jag inte vad det kan vara.
Dock kan man nog ana att Nikon varit lite luriga när det gäller anslutning av icke-nikon tillbehör.

/ E

Ja absolut, och det är ju förståeligt, men då borde väl Sigma erkänna att blixten inte är kompatibel istället för att skriva det överallt? Kan det ha med nån sorts programvara eller nåt att göra tro?

Hallonglass skrev:
Ja absolut, och det är ju förståeligt, men då borde väl Sigma erkänna att blixten inte är kompatibel istället för att skriva det överallt? Kan det ha med nån sorts programvara eller nåt att göra tro?
Ja, nått är det. Dom har ju stoppat (vet inte om någon ej-nikon tillverkare har löst det) batterierna på D200'an.

/ E

Tack, skönt att inte vara ensam :) tyvärr verkar ingen på den sidan heller veta vad problemet är, jag har svårt att tänka mig att det har med det där "för gammal modell" att göra. Får helt enkelt kontakta Sigma och hoppas på det bästa.

Jag upplever att iTTL fungerar bra ihop med D50 – för det mesta. Läs om blixten bland recensionerna, där finns ett matnyttigt inlägg.

Håll gärna oss andra Sigmablixtägare underrättade om vad du kommer fram till i den här tråden.

ANNONS
Götaplatsens Foto