Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

karre

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att köpa ett teleobjektiv och de jag har kollat på är:

Sigma 18-200mm 3.5/6.3
Nikkor 55-200mm 4/5.6 DX

Skulle vara tacksam om ni skriver vad ni tycker och vad ni hade valt! Eller om ni kan tipsa om något annat objektiv mellan 2000-3000kr

/Karre

du skriver att du tänkt köpa ett teleobjektiv, ett 18-200 mm objektiv är ju ett allround objektiv, vill du ha ett objektiv till eller vill du byta ut det du har? jag tycker att du ska spara det du har och köpa något i 70-300mm klassen, sigmas sådana är billiga och helt okej. tänk efter vad du ska använda objektivet till och om du vill byta objektiv när du ska fota fåglar eller vad det är eller om du vill kunna göra det med ett och samma objektiv. köper du ett 18-200 mm så får du lite lägre kvalité och det kostar lite mer...

Jag har ett sigma 18-50mm 3.5/5.6 nu. Är det lönt och köpa ett sigma 18-200 eller ska jag behålla mitt 18-50 och köpa ett telezoom?

jag har sigmas 70-300 APO varianten. kostar 2400 ungefär,kanske finns det begagnade till nikon... har dock inte så bra koll på nikon telezoomar. men för andra märken finns det 70-210/4 de är skarpa och har en fast bländare, de är också billiga, så någon av de kan jag rekomendera, de ligger i ungefär samma prisklass.

Det står nog mellan sigma 18-200 och sigma 70-300. Vilken hade ni valt, varför?
Är det stor skillnad på bildkvalitén?

Det lutar åt 18-200an för att slippa byta objektiv hela tiden och att man alltid har vidvinkel till tele.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto