Annons

Sigma EX 100-300/4,0 DG APO vs Canon EF 300/4,0 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Har idag ett Sigma EX 100-300/4,0 DG APO som jag funderar på att på lite sikt byta ut mot ett Canon EF 300/4,0 L IS USM.

Att jag funderar på det beror på följande:

Canonobjektivet är något lättare och har något bättre närgräns.
Jag använder ytterst sällan Sigmat på nån annan brännvidd än 300 mm, så zoomfunktionen känns "onödig".
IS är alltid trevligt.

Så till frågorna:

Jag har tolkat det som att Canonobjektivet är något skarpare än det iofs skarpa Sigmat. Stämmer det?

Jag har en Sigma 1,4-konverter. Funkar den även till Canonen? I så fall: Lika bra som Canons 1,4-konverter?

Nej

Har idag ett Sigma EX 100-300/4,0 DG APO som jag funderar på att på lite sikt byta ut mot ett Canon EF 300/4,0 L IS USM.

Att jag funderar på det beror på följande:

Canonobjektivet är något lättare och har något bättre närgräns.
Jag använder ytterst sällan Sigmat på nån annan brännvidd än 300 mm, så zoomfunktionen känns "onödig".
IS är alltid trevligt.

Så till frågorna:

Jag har tolkat det som att Canonobjektivet är något skarpare än det iofs skarpa Sigmat. Stämmer det?

Jag har en Sigma 1,4-konverter. Funkar den även till Canonen? I så fall: Lika bra som Canons 1,4-konverter?

Jag har testat sigmas 1,4 och jämfört med canons. I och för sig med en 400/5,6 och ett 500/4. canons är några snäpp bättre. En stor skillnad mellan objhektiven borde vara snabbheten vid djurfoto. Canons har dels en snabb beprövad AF men dessutom s.k. fokusbegränsare. Själv använder jag nästan alltid denna på mina canontelen och bara denna mer än halverar tiden det tar för kameran att sätta fokus. Tänkte själv köpa nämnda Sigmazoom för något år sedan men begravde blixtsnabbt tanken när jag fick veta att objektivet saknade focus limiter. När jag använde 300/4 + canon 1,4 användes alltid limitern vid djur och fågelfoto. Det var ju omöjligt att få skärpa på snabba flygande fåglar (mer än ibland) om objektivet skulle ner och vända vid närgränsen.

Tack för det Tony! Det där med fokusbegränsning har jag inte ens tänkt på att det finns, men du har helt rätt i att det ibland är väldigt knepigt att hitta fokus i snabba situationer. Ytterligare något som talar för ett byte, alltså.

Verkar som om sigmakonvertern får följa med zoomen när det blir dags.

ANNONS
Götaplatsens Foto