Annons

Sigma motorskrik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Labonte

Aktiv medlem
Hej, tänkte höra med er lite innan jag tar kontakt med Scandinavianphoto, om ett problem som jag upptäckte idag, det är så att autofokus motorskriker och gnisslar när jag använder AF på det objektivet(Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II) som jag köpte för ca 1 månad sen,

är det nån som har haft något liknande fel? och vad är det som är fel, är det motorn som är på väg att ge upp eller vad?

Skicka tillbaka det, så ska det inte låta. Jag har likadant objektiv och det ger inga missljud.

Ok, nää det gjorde inte mitt heller den första månade jag har haft detta objektiv, men började igår.

har iallfall tagit kontkat med ScandinavianPhoto, så då får vi ser hur detta löser sig, tack ändå :)

/Daniel

Har ett likadant objektiv. Det är inte helt tyst precis. Det skriker definitivt inte. Man hör ofta om ett oljud kommer pga trasig motorik eller om det mer låter platigt vilket inte är ovanligt om gluggen inte har hsm/usm.

Har ett sådant obektiv, och det skriker öronbedövande när man använder autofokus. Får en känsla av att fokuseringsmotorn övervarvar / överbelastar dreven inuti, på nåt sätt...

Kan inte skicka tillbaka det då skrikandet började strax efter att garantin gått ut (typiskt..) och att lämna in det för reparation skulle väl säkert kosta lika mycket som ett nytt objektiv. Något man kan åtgärda själv?

Kan tillägga att obektivet inte är särskilt mycket använt och är välskött- inget borde vara slitet eller skadat på något sätt.

Senast ändrad:
Jag har en sigma 18-50 med motsatt effekt. AF är relativt tyst men när jag skiftar om till MF och ställer skärpan så skriker det i kugghjulen.

Så vitt jag förstått, så har väl inte det Sigma 70-300 objektivet någon motor, utan det är kamerans motor som sliter. Jag har samma problem med mitt 70-300. Testade min brors Sigma 18-50. Samma missljud där. När jag testade mitt 70-300 på hans kamera så funkade det hur fint som helst. Detta på Nikon D70s. Borde vara samma sak... Ska skicka in min kamera, så fort jag känner att jag kan vara utan den ett litet tag.

mrK skrev:
Så vitt jag förstått, så har väl inte det Sigma 70-300 objektivet någon motor, utan det är kamerans motor som sliter. Jag har samma problem med mitt 70-300. Testade min brors Sigma 18-50. Samma missljud där. När jag testade mitt 70-300 på hans kamera så funkade det hur fint som helst. Detta på Nikon D70s. Borde vara samma sak... Ska skicka in min kamera, så fort jag känner att jag kan vara utan den ett litet tag.

Nä, det är inte samma sak. Canon har inte motor i huset. Alla AF-objektiv till Canon har motor i objektivet även de som inte har AF-S, USM, HSM eller vad man nu vill kalla det.

ANNONS
Götaplatsens Foto