Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma objektiv 70-300, macro för minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna M

Avslutat medlemskap
Jag undrar angående objektiv.
Idag har jag en Minolta D5, vill köpa till ett objektiv som jag kan ta fina närbilder med. Har spanat in Sigmaobjektivet 70-300, Macro och undrar nu om detta är det bästa alternativet om jag vill kunna ta precisa närbilder men samtidigt få brännvidden?

Tacksam för svar från mer erfarna, Anna

Sigman är, relativt priset en ganska bra telezoom. Som makroobjektiv är den "okej", men långt ifrån de riktiga makroobjektiven. Vill man komma ännu närmare än 1:2 så kan man även komplettera den med en närbildslins.
Om du är seriöst intresserad av makro så kommer du nog att vilja ha ett "riktigt" makroobjektiv relativt snart ändå, misstänker jag, så:
Behöver du en telezoom för en billig peng är sigman ett bra val. Den har ju även hyfsade makromöjligheter "så länge".
Är du mer intresserad av just makromöjligheterna så tycker jag personligen att du ska köpa ett "riktigt" makroobjektiv istället. Dels så finns den billiga Cosina 100/3.5 som är riktigt bra optiskt (men väldigt plastig), eller så kan man ju lägga lite mer/spara lite längre och köpa tex Tamrons 90mm makro, som är mycket bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto