Annons

Sigmablixt med Minoltafattning, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Atari

Ny medlem
Hej,

mitt första inlägg på forumet får handla om blixtar :)

Jag har sedan tidigare en Sigmablixt som jag använt till min Z5'a. Nyligen slog jag till på en E-510 (supernöjd) och har lite funderingar på den där blixten.

Finns det något sätt att konverera så blixten passar till 510'an? Jag har letat på nätet, men har inte riktigt förstått hur det skall gå till - hittar bara massa underliga kameraskor för äldre,
externa och radiostyrda blixtar.

Blixten är en Sigma EF 500 DG ST

Tacksam för svar!

Välkommen, och alltid kul att se nya E-510 fotografer!

En bra blixt är till stor nytta. Den kan även tjänstgöra som fokuseringshjälp i mörker med dess inbyggda röda ljus.

Du har en ganska fet blixt där, är den inte på ledtal 50?

Om den har en coaxial PC-kontakt (Prontor/Compur), så kan du ansluta den till blixtskon på din E-510 via en adapter.
Alternativt, trigga den som slavblixt från E-510'ans inbyggda blixt. Om den inte har inbyggd slavblixtfunktion, så finns det andra lösningar, se stora blixttråden.

Annars, sälj den vidare, till någon som har mer nytta av den. Det är nog tyvärr det bästa rådet jag kan ge.

Ref:

Jag har inte något exakt lösning men nog borde det finnas adaptrar för att köra Minolta-blixtar på vanliga hot shoes? (det omvända är vanligt)

Jag hade ett likartat problem, en Soligor/Dörr-blixt avsedd för KonicaMinoltaSony-blixtsko. Guskelov går det att köra den som slavblixt. Michael, kolla om din blixt kan användas som slavblixt, triggad av blixten på din 510:a.

Om det inte går, sälj den gamla blixten och köp en ny, till exempel Olympus FL-36, som kan fås för runt 1000 kronor numera.

/Per

Tack för svaren, alla! Jag misstänkte att det var lite problematiskt och ska försöka sälja blixten.

Bara kämpa vidare :)

ANNONS
Götaplatsens Foto