Annons

Signera avtal för bröllopsfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej alla bröllopsfotografer!

Hur gör ni när brudparen ska godkänna och signera avtalet för bröllopsfotografering?
Jag har tidigare vid bokning skickat fil som ska skrivas ut och skrivas under och sen skickas tillbaka men det är väldigt bökigt.
Många har ingen skrivare, det glöms bort osv osv.
Vad använder ni för digital signering av avtalet? Funkar det smidigt?

Tacksam för tips på onlinelösningar för avtal.

Med vänlig hälsning,
Johan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Rent avtalsmässigt bör en mailkonversation med ett tydligt Ja räcka fint.

Alltså maila dem avtalet o begär ett mailsvar att de accepterar avtalet.

Påskrivna dokument är annars vackra och väldigt bindande juridiskt.
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Rent avtalsmässigt bör en mailkonversation med ett tydligt Ja räcka fint.

Alltså maila dem avtalet o begär ett mailsvar att de accepterar avtalet.

Påskrivna dokument är annars vackra och väldigt bindande juridiskt.
Tack för svar!
OK. Det vore ju kanon. Visste inte att det räckte juridiskt mm att brudparet skriver JA i ett mail att de godkänner ett avtal.
Det vore ju en smidig väg att gå.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Rent avtalsmässigt bör en mailkonversation med ett tydligt Ja räcka fint.

Alltså maila dem avtalet o begär ett mailsvar att de accepterar avtalet.

Påskrivna dokument är annars vackra och väldigt bindande juridiskt.
Det finns digitala tjänster för detta, t ex Scrive och Assently, där e-legitimation används. Något som då är mer verifierbart att det är rätt person som faktiskt har godtagit avtalet. Nu kostar dessa tjänster en del som minimum, men det borde finnas billigare alternativ för mer sporadiskt bruk där det bara är två parter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag kan inte garantera det...
Jag är ingen avtalsexpert.
Men om det nu räcker att spela in ett svar över telefon när försäljare ringer så bör detta vara än bättre och tydligare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns digitala tjänster för detta, t ex Scrive och Assently, där e-legitimation används. Något som då är mer verifierbart att det är rätt person som faktiskt har godtagit avtalet. Nu kostar dessa tjänster en del som minimum, men det borde finnas billigare alternativ för mer sporadiskt bruk där det bara är två parter.
Jag tror faktiskt att mail duger fint.
Egentligen så räcker ett handslag som avtalsgodkännande men de är knepiga att bevisa.
En mailkonversation är väldigt enkel o tydlig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt att mail duger fint.
Egentligen så räcker ett handslag som avtalsgodkännande men de är knepiga att bevisa.
En mailkonversation är väldigt enkel o tydlig.
Muntliga avtal vid telefonförsäljning är numera ogiltiga genom en ändring i distansavtalslagen. Huruvida det verkligen förbättrat situationen är en annan fråga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Oavsett muntligt eller skriftligt så gäller ångerrätt vid distanshandel - om inget har förändrats avseende detta?

Vidare gäller vid leverans av tjänst att köparen när som helst kan avbryta affären och då bara betala för de kostnader leverantören hittills haft.
Eller hur?

Vad jag menar är att det säkert duger bra i de flesta fall med ett ok i mail. Affären är ändå inte i hamn förrän leveransen är gjord och pengarna är på kontot. Betraktat avtalet som en intentionsöverenskommelse.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Rekommenderar dig att köra med t.ex Eversign. Det kör jag med. Du laddar upp ditt avtal som en PDF, lägger till de rutor som ska signeras och kan lägga till texter osv i avtalet. Sedan skickas det till kundens mail och de signerar via dator/mobil. Hur smidigt som helst.

Det finns Audit trail som sparar IP-adresserna så det är ett bindande avtal.

Man kan skicka 5 st avtal i månaden där gratis.

Hello Sign är också ett bra alternativ som jag använde förut, men där kan man bara skicka 3 st i månaden gratis.

Även Kivra har en sån här tjänst som är gratis, men då måste kunden ha Kivra och BankID. Har ej provat detta

Lycka till:)
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Rekommenderar dig att köra med t.ex Eversign. Det kör jag med. Du laddar upp ditt avtal som en PDF, lägger till de rutor som ska signeras och kan lägga till texter osv i avtalet. Sedan skickas det till kundens mail och de signerar via dator/mobil. Hur smidigt som helst.

Det finns Audit trail som sparar IP-adresserna så det är ett bindande avtal.

Man kan skicka 5 st avtal i månaden där gratis.

Hello Sign är också ett bra alternativ som jag använde förut, men där kan man bara skicka 3 st i månaden gratis.

Även Kivra har en sån här tjänst som är gratis, men då måste kunden ha Kivra och BankID. Har ej provat detta

Lycka till:)
Hej!
Jättebra tips! Ska kolla upp dessa.
Tack.
 
ANNONS