Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sirui PH-20 Gimbal-huvud overkill för Tamron 150-600 G2..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
För att förbättra skärpan i bilderna från mitt Tamron 150-600 G2 funderar jag på ett Gimbal-huvud. Fick tips om Sirui PH-20 (mitt stativ är ett Sirui N-3203X), men det är kanske overkill för det objektivet? Finns det andra alternativ att överväga?

Cyberphoto har ett som heter Mantona TK-II för drygt 2000 kr, men jag är tveksam på hur välfungerande det är i jämförelse..

Kolla om det är kullager i både vaggan och botten. Om så är fallet bör Mantona TK II kunna funka bra. Jag har en ännu enklare variant (kinaskit) som är hur bra som helst om man undantar att det roteringen inte hade kullager och var trög. Detta fixade jag hjälpligt med några brickor och en massa hjullagerfett. Men jag skulle nog inte rekommendera någon utan riktig lagring.

Köp på öppet köp och är du inte nöjd så lämna tillbaka. Och glöm inte att recensera här. (för jag är nyfiken på denna :)

Tack för svar!

Jag verkar dock ha kommit på andra tankar nu efter att under seneftermiddagen ha provat att använda mitt Manfrotto MVH500AH videohuvud. Tycker det fungerade alldeles utmärkt ihop med Tamron 150-600. Så mitt behov av ett Gimbalhuvud har drastiskt minskat sedan tidigare idag måste jag erkänna.. :)

Med denna insikt så undrar jag nu vad man egentligen "vinner" med ett Gimbalhuvud jämfört med ett bra videohuvud? För riktigt stora och tunga objektiv (typ 600/4) inser jag vad fördelen kan vara, men om man bara har ett lättare Tamron 150-600!?

Kolla om det är kullager i både vaggan och botten. Om så är fallet bör Mantona TK II kunna funka bra. Jag har en ännu enklare variant (kinaskit) som är hur bra som helst om man undantar att det roteringen inte hade kullager och var trög. Detta fixade jag hjälpligt med några brickor och en massa hjullagerfett. Men jag skulle nog inte rekommendera någon utan riktig lagring.

Köp på öppet köp och är du inte nöjd så lämna tillbaka. Och glöm inte att recensera här. (för jag är nyfiken på denna :)

Det blev ett Sirui PH-20 som jag nyligen har monterat på stativet. Första intrycket av det är i alla fall gott. Lite trögare att snurra 360 grader än vad jag hade tänkt mig och som jag har sett på youtube när något annat gimbalhuvud testats. Det snurrar dock med gedigen känsla på något sätt. Ska bli kul att testa i fält i morgon! 🙂

Bilagor

• IMG_20170818_191626.jpg
    IMG_20170818_191626.jpg
    175.2 KB · Visningar: 85
ANNONS
Götaplatsens Foto