Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Situationer med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Vilka situationer kräver blixt? När jag köpte kameran och frågade vad man borde köpa till kameran först av allt, så blev svaret glugg och blixt.

Jag har dock valt bort blixt med min strama ekonomi som student, men börjar nu fundera, vad ska jag ha blixt till..? Visst, mörka tillfällen, mycket inomhus mm. Jag fotar dock/ska förhoppningsvis börja fota fågel, djur, makro... ja inget inne i princip, inga människor som huvudsyfte, lite byggnader osv.

Behöver jag blixt? Avstånden känns lite långa till tex ett hus osv. Ringblixt hade varit kul dock för makrofotograferingen.. men sådana kostar ju en hel del :(

En annan fråga: att bygga en ringblixt, någon som gjort detta med gott resultat här på FS? Finns det ingen klubb som gillar att bygga saker i grupp?

// Jocke

Jag brukar använda blixten till att ge världen det ljus som den behöver i mörkret.

Men den är även bra till att stänka in ljus i ansiktet på folk i medljus och lysa upp dem i motljus. En annan effekt är att frysa en rörelse. Går att ha till mycket.

Om blixten ska vara extern är min rekomendation attd en ska kunna vridas i alla ledder.

RolandM skrev:
Jag brukar använda blixten till att ge världen det ljus som den behöver i mörkret.

Men den är även bra till att stänka in ljus i ansiktet på folk i medljus och lysa upp dem i motljus. En annan effekt är att frysa en rörelse. Går att ha till mycket.

Om blixten ska vara extern är min rekomendation attd en ska kunna vridas i alla ledder.

Vad rekommenderas för blixt? Kommer inte ihåg märket, men deras beteckning är 480, 540, 580 osv.. de verkar ju hyggligt billiga iaf..

// Jocke

Jag kör med en "SIGMA EF500 DG SUPER", som högvis med funktioner. Lyser upp det mesta och är en klon av Canon 550ex. Den har även en lillebror som heter "SIGMA EF 500 DG ST" som har mindre funktioner, men samma ledtal och är en klon av Canon 430ex.

Såg att du har en Canon 300D, som jag rekomenderar dig att lägga in det ryska hacket i för att få möjlighet att köra blixtljuskompensering direkt från kameran. Har du den programvaran i funkar det mesta som lilla Sigman och lilla Canon har som funktioner.

Det finns fotografer som aldrig använder blixt utan förlitar sig helt på det befintliga ljuset.

Många pressfotografer resonerar så här:
- Blixt utomhus i solksken, annas aldrig blixt.

Grunden till detta är att ljuset utomhus i solsken är så hårt att man behöver belysa skuggorna med blixt. I övrigt vill man undvika blixt för inte förstöra den stämning som det befintliga ljuset ger.

Jag brukar försöka använda blixten kreativt för att ge en effekt, sällan för att bara lysa upp ett mörkt motiv. Kolla gärna igenom mina bilder.

Man kan ta macrobilder med en vanlig blixt också.

Såg att du har en Canon 300D, som jag rekomenderar dig att lägga in det ryska hacket i för att få möjlighet att köra blixtljuskompensering direkt från kameran. Har du den programvaran i funkar det mesta som lilla Sigman och lilla Canon har som funktioner. [/B]

Lite orolig för att lägga in Ryska då garantin upphör.. nyköpt kamera och 2 års garanti vill jag helst inte sumpa ;)

Vad kostar 500 Super vs 550 samt vanliga 500:an från Sigma?

// Jocke

Blixt och lång slutartid gillar jag. Det lyser upp motivet och gör det skarpt men behåller stämningen.

Bilagor

• nyår05-_mg_1187.jpg
    nyår05-_mg_1187.jpg
    27.8 KB · Visningar: 351
Joakim A skrev:
Vad kostar 500 Super vs 550 samt vanliga 500:an från Sigma?

Satsa hellre på Canons 420 EX som kostar som Sigman. Inte lika mycket finesser - men ärligt talat klarar man sig bra utan stroboskop och manuella lägen. Tyvärr förlorar man då blixtexponeringskompensationen i en standard 300D, men det borde man kunna leva med.

550 EX är lite väl tung och dyr som ny.

Det finns inga rapporter på kameror som pajjat pga det ryska hacket.

froderberg skrev:
Satsa hellre på Canons 420 EX som kostar som Sigman. Inte lika mycket finesser - men ärligt talat klarar man sig bra utan stroboskop och manuella lägen. Tyvärr förlorar man då blixtexponeringskompensationen i en standard 300D, men det borde man kunna leva med.

550 EX är lite väl tung och dyr som ny.

Det finns inga rapporter på kameror som pajjat pga det ryska hacket.

Har alla Canonblixtar tillräckligt med ledtal för vanlig fotografering, lite underlättnadsljus tex som du beskrev?

Har sett några begagnade Canonblixtar för runt 12-1400 :-..

/ Jocke

// Jocke

Joakim A skrev:
Har alla Canonblixtar tillräckligt med ledtal för vanlig fotografering, lite underlättnadsljus tex som du beskrev?

Har sett några begagnade Canonblixtar för runt 12-1400 :-..

Upplättnadsljus... :)

Ja, 420 EX, 550 EX och 580 EX räcker alla till för både upplättning och för att riktas i tak och lysa upp relativt stora lokaler.

220EX går bara att rikta rakt fram och är inget jag rekommenderar, men den räcker till för upplättnad.

Många begagnade blixtar är EZ-blixtar som inte fungerar på digitalhus.

ANNONS
Götaplatsens Foto