Annons

Självutlösare och autofokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

HåGe

Aktiv medlem
Det är inte så ofta jag använt självutlösaren på min Nikon D50. Nu tänkte jag ta några självporträtt och undrar plötsligt hur kameran fokuserar i detta läge.

Att låsa avtryckaren till hälften eller använda "AE/AF" fungerar ju inte när jag lämnar kameran. "Håll AE-lås" håller exponeringen men inte fokuseringen väl? Nu känner jag mig riktigt korkad.

Ska jag använda "AF-C" och "Dynamiskt område" eller "Närmaste motiv"? Är det så enkelt att kameran fokuserar på mig när jag väl ställt mig framför kameran och inte på landskapet i fjärran?

Känner på mig att det här är en riktig nybörjarfråga men det vore trevligt med några tips på hur man ska göra bäst.

Blända först ner så pass mycket att du är säker på att du kommer befinna dig innom skärpedjupet.

Ställ sedan in kameran att använda självutlösaren på den tid du önskar, ställ sedan in skärpan mot något som finns i området där du kommer befinna dig själv, komponera om ifall du behöver, antingen med avtryckaren halvt nedtryckt eller enklast, kameran inställd att använda fokuslås med AF/ON knappen.

Tryck sedan av, sätt dig på platsen och säg cheese när pipandet ökar i frekvens :)

/kent

Kent, tack för råd!

Manualen har jag visserligen läst noga, men har fått för mig att knappen "AE/AF" bara låser fokus resp. exponering så länge knappen hålls intryckt. I så fall är det inget problem med fokuseringen.

Så det där med "cheese"; jag håller mig till svenska så jag säjer "Oooost" istället. Det blir bra.

Ett tips för självporträtt är Nikons egna trådlösa fjärrkontroll (ML-L3). Då kan du ställa dig i position och sedan trycka av och låta kameran fokusera medan du står framför den.

HåGe skrev:
Kent, tack för råd!

Manualen har jag visserligen läst noga, men har fått för mig att knappen "AE/AF" bara låser fokus resp. exponering så länge knappen hålls intryckt. I så fall är det inget problem med fokuseringen.

Så det där med "cheese"; jag håller mig till svenska så jag säjer "Oooost" istället. Det blir bra.

Nu hade jag en D200, och den har specifika knappar för AF/ON och AE/L, och på den kameran kan man ställa in så knapparna låser värdet eller fokus med ett tryck, och släpper värdet eller fokus först efter man trycker på knappen igen.

/kent

Kent ”… specifika knappar för AF/ON och AE/L …

D50 har följande alternativ för fokus i ”AE-L/AF-L”:
”AE/AF-lås, ”Bara AF-lås” och ”AF-PÅ”… (den sista liknar alltså din knapp, Kent).
Denna knapp, ”AF-PÅ” låser fokus (i läget ”AFC”?), men riktar jag om kameran exponerar den inte (hittar inte längre fokus). I övriga lägen låser fokus bara så länge knappen hålls intryckt eller inte alls (?).

I mitt fall: självporträtt, ställde jag in avståndet på en "dummy", som jag sedan tog bort. Så tryckte jag på självutlösaren, men eftersom det nu inte fanns något att fokusera på så exponerade kameran inte. Detta löste jag med att fokusera på "dummyn" med vänstra fokuspunkten. Nu exponerade kameran men det jag ställt in fokus på kom också med på bilden.

Nu några frågor om D50 till den som provat:
1) I vilka lägen kan man få kameran att exponera utan att den behöver hitta fokus?
Bara i manuellt läge, eller …
2) Någon som har provat de olika lägena för ”AE-L/AF-L” och vet vad de gör och skillnaden mellan dem.
3) Synpunkter på fallet med självporträtt. Hur gör ni?
Andra tips och egenhet med D50 (D70).
Tack på förhand.

agb007 skrev:
Hej!

Här finns nog lite tips.

http://revver.com/watch/106277/flv/

mvh
agron

[OT]Och där finns ett koolt trick, som visserligen inte hör hit, men är värt att nämnas.

Man kan sätta fokus i förväg på en punkt, hålla ned avtryckaren, och få kameran att exponera så fort något kommer inom "fokus-håll"! Sätt (i tredje menyn) val 02 till AF-S och val 14 till AF-PÅ (AF-ON på engelska). Tryck in AE-L/AF-L för att förfokusera, tryck ned avtryckaren helt och vänta på ditt offer!

Tom Polen föreslår att det används för att ta bilder på t.ex. snabba bilar på en bana.

Per.

PS Eller, förresten... Det kanske kan användas i detta sammanhang för att förfokusera? DS

ANNONS
Götaplatsens Foto