Annons

Skärmärken i LR-utskriftsmodul

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Någon som är vass på Lightrooms utskriftsmodul?

Har problemet att jag inte får med mig alla passmärken/skärlinjer på utskriften.

Har gjort en egen mall jag lagt in bilder i. Om jag exporterar till fil så ligger alla linjer med hur tydligt som helst men när jag skickar till skrivare så försvinner flera av linjerna. Har provat två olika skrivare så problemet verkar inte ligga i själva skrivaren.

Kan det vara så att cellerna på något vis skymmer skärlinjerna? Att bilderna måste placeras enligt något visst för att skärmärken ska gå att applicera?

Har provat att placera om cellerna (Även låtit LR välja layout automatiskt) utan att hitta något som löst problemet så tar gärna lite input på detta problem.

Förhandsgranskningen ser även den skum ut. Om ni kikar på bifogad bild ser ni hur linjerna är upphackade på den vänstra "förhandsgranskning i LR-bilden" medan de är intakta på den högra som jag "Skrivit till fil". (Har valt att inte fylla hela cellen med bilden för att det ska synas tydligare hur knepigt linjerna beter sig)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-06-07 kl. 11.26.35.jpg
    Skärmavbild 2017-06-07 kl. 11.26.35.jpg
    40.4 KB · Visningar: 127
Här ser ni adobes svar. Det första begriper jag inte vad han menar med. Jag chansar och svarar på det jag ev tror menas. Får då svaret att skärlinjer inte finns. Att märkena ser ut så här. Men skärlinjer finns ju uppenbarligen visst och de följer med när jag skriver till fil. Dock följer bara vissa linjer med när jag skriver ut på samma sätt som förhandsgranskningen i LR visar dem halvdant.

Någon som tolkar Adobes svar annorlunda än mig? Känner inte att de förstår problemet jag har.

Någon som har lust prova printa med passmärken i LR
Och se hur erat resultat blir? Funktionen heter "klipp upp stödlinjer" och ligger långt ner i högra menyn i LRs skrivarmodul.
 

Bilagor

  • IMG_7714.jpg
    IMG_7714.jpg
    59.3 KB · Visningar: 22
  • IMG_7715.jpg
    IMG_7715.jpg
    66.8 KB · Visningar: 20
  • IMG_7716.jpg
    IMG_7716.jpg
    55.9 KB · Visningar: 18
Någon som är vass på Lightrooms utskriftsmodul?

Har problemet att jag inte får med mig alla passmärken/skärlinjer på utskriften.

Har gjort en egen mall jag lagt in bilder i. Om jag exporterar till fil så ligger alla linjer med hur tydligt som helst men när jag skickar till skrivare så försvinner flera av linjerna. Har provat två olika skrivare så problemet verkar inte ligga i själva skrivaren.

Kan det vara så att cellerna på något vis skymmer skärlinjerna? Att bilderna måste placeras enligt något visst för att skärmärken ska gå att applicera?

Har provat att placera om cellerna (Även låtit LR välja layout automatiskt) utan att hitta något som löst problemet så tar gärna lite input på detta problem.

Förhandsgranskningen ser även den skum ut. Om ni kikar på bifogad bild ser ni hur linjerna är upphackade på den vänstra "förhandsgranskning i LR-bilden" medan de är intakta på den högra som jag "Skrivit till fil". (Har valt att inte fylla hela cellen med bilden för att det ska synas tydligare hur knepigt linjerna beter sig)

Jag är rätt övertygad om att de linjer du gör ligger i det område de skrivare du använt inte kan skriva i. Att linjerna kommer med på en JPG beror på att en fil inte har några sådana begränsningar.

Vad händer om du försöker skriva ut JPG-bilderna - får du med linjerna då?
 
Jag är rätt övertygad om att de linjer du gör ligger i det område de skrivare du använt inte kan skriva i. Att linjerna kommer med på en JPG beror på att en fil inte har några sådana begränsningar.

Vad händer om du försöker skriva ut JPG-bilderna - får du med linjerna då?

Hej!

Om jag printar jpg-filen direkt från förhandsgranskningen i finder så kommer skärlinjerna med, precis som de visas på bilden.

Printar jag samma bild i LR kommer de inte med. Så problemet ligger troligen ändå inte hos skrivaren.

Provade att importera jpg-filen till LR för att skriva ut den. I LR syns inte passmärkena alls när jag tittar på bilden. Vid utskrift kan jag ana att EN linje skrivits ut.

Skam den som ger sig. Öppnar bilden i PS och printar. Då visas alla linjer samt kommer med på utskrift. Eller den kapade en skärlinje men detta var antagligen den låg precis i skarven på utskriftsområdet (Fick en varning om detta när jag valde skriv ut).

Så, något knepigt verkar hända med dessa linjer i LR. De följer med när man skriver till fil men vill inte visas korrekt i LR, varken i mallen eller när jag importerar en bild med dessa linjer. De följer heller inte med på utskrift. Kan det ha med någon grafikhantering i LR att göra?

Det känns ju oerhört omständigt att behöva malla i LR för att sedan "skriva till fil". För att sedan öppna filen i photoshop för att kunna skriva ut.

Sån här icke-logik är bra märklig!
 
Provade att importera jpg-filen till LR för att skriva ut den. I LR syns inte passmärkena alls när jag tittar på bilden. Vid utskrift kan jag ana att EN linje skrivits ut.

Skam den som ger sig. Öppnar bilden i PS och printar. Då visas alla linjer samt kommer med på utskrift. Eller den kapade en skärlinje men detta var antagligen den låg precis i skarven på utskriftsområdet (Fick en varning om detta när jag valde skriv ut).

Så, något knepigt verkar hända med dessa linjer i LR. De följer med när man skriver till fil men vill inte visas korrekt i LR, varken i mallen eller när jag importerar en bild med dessa linjer. De följer heller inte med på utskrift. Kan det ha med någon grafikhantering i LR att göra?

Det känns ju oerhört omständigt att behöva malla i LR för att sedan "skriva till fil". För att sedan öppna filen i photoshop för att kunna skriva ut.

Sån här icke-logik är bra märklig!

Är bilden exakt lika stor när skärmärkena kommer med, eller har den förminskats något?

Vad anger du för papper i Lightroom? Kanske är det något där som blir fel?
 
Är bilden exakt lika stor när skärmärkena kommer med, eller har den förminskats något?

Vad anger du för papper i Lightroom? Kanske är det något där som blir fel?

Tycker inte jag ser att den förminskas. Som jag ser det läggs linjen utanför själva bilden.

Har angett rätt skrivare, rätt pappersformat och papperstyp. Har även ställt utskriftsinställningarna på vykortsformat vilket då LR anpassar mallens stl efter.

Har varit inne på att det kanske ligger för nära marginalen och har därför provat att flytta runt cellernas placering så ingen cell ligger precis i kanten, dock utan resultat.

Får nog ta en paus från detta en stund, komma tillbaka och se om jag kan göra mallen annorlunda på något vis. Det känns så mycket krångligare än vad det ska vara. En mall, passmärken, skriv ut, klart.
 
Nu har jag kommit fram till problemet!

Det handlar om marginalerna.

Första bilden printar inte alla linjer. Andra printar dem.

Skillnaden är att jag flyttat in bilderna på andra bilden så att den får ungefär 2 rutors marginal i alla kanter.

Så av någon anledning varnar inte LR för att bilden ligger utanför utskriftsområdet. Den marginal den på egen hand gråmarkerat längs arbetsområdets kant (där jag inte kan lägga någon bild) är inte tillräckligt stor.

Så länge bilden är utan passmärken går båda exemplena nedan bra att skriva ut. Men när passmärken läggs till så hamnar dessa utanför utskriftsområdet och linjerna avlägsnas av LR.
 

Bilagor

  • printar inte.jpg
    printar inte.jpg
    40.4 KB · Visningar: 17
  • printar.jpg
    printar.jpg
    40.1 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:
ANNONS