Annons

Skärmens färger VS bildens färger

Produkter
(logga in för att koppla)

grolt

Aktiv medlem
Har ett problem som ni säkert har ett kanon bra tips om hur jag skall lösa.

När jag tittar på bilden på min skärm (en LG 19" några år gammal) tycker jag bilden ser bra ut, färgmässigt alltså men när jag printar ut dom själv eller när jag beställer dom via något labb så tycker jag inte alls att färgerna stämmer överens med vad jag såg på skärmen.

Vad skall jag göra för att färgerna skall stämma bättre överens med verkligheten?

Tackar på förhand

Steg 1, kalibrera skärmen. Steg 2, ha ett bra betraktingsljus när du tittar på bilderna. Glödlampsljus ät t.ex inte bra. Alldeles för varmt om du jämför med skärmens kallare ljus. Dagsljus är bra!

Det finns många trådar ang detta. Sök gärna i forumet så hittar du!

mvh
cf

Steg 1, kalibrera skärmen. Steg 2, ha ett bra betraktingsljus när du tittar på bilderna. Glödlampsljus ät t.ex inte bra. Alldeles för varmt om du jämför med skärmens kallare ljus. Dagsljus är bra!

Det finns många trådar ang detta. Sök gärna i forumet så hittar du!

mvh
cf

Det var väl egentligen kalibrering jag behövde hjälp med.
Sökte men hittade alldeles för mycket för att veta var jag skall börja.

Det var väl egentligen kalibrering jag behövde hjälp med.
Sökte men hittade alldeles för mycket för att veta var jag skall börja.

Problemet uppstår väl just för att de allra flesta inte ens bryr sig om att söka i forumet.
Visst kan det vara rörigt ibland. Men ofta får man med sig mer på det sättet.
Och så slipper man bidra till att göra det ännu rörigare ;)

Det här är inte personligt riktat mot dig.
Men vissa frågor har jag personligen besvarat minst tio gånger i lika många trådar.
Jag har varken tid eller ork att hålla på så längre.

Problemet uppstår väl just för att de allra flesta inte ens bryr sig om att söka i forumet.
Visst kan det vara rörigt ibland. Men ofta får man med sig mer på det sättet.
Och så slipper man bidra till att göra det ännu rörigare ;)

Det här är inte personligt riktat mot dig.
Men vissa frågor har jag personligen besvarat minst tio gånger i lika många trådar.
Jag har varken tid eller ork att hålla på så längre.

Det e just därför jag frågor för att jag inte vet vilken väg som blir bäst att ta & det sköna med detta är att dom som vill och har lust får gärna svara.
Om du du inte har tid eller ork så är det ju bara att skippa dom inläggen och lägga kraft på det som verkligen lockar dig att svara på.

ANNONS
Götaplatsens Foto