Annons

Skärmfundering

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
God kväll..

Står nu i valet och kvalet att köpa skärm till min fina pc..

Valet är emallan samsung syncmaster 940b, och mostvarnade Eizo (samma prisbild)..

19"

Är helt off på plattskärmsidan, så om någon har någon trevlig erfarenhet av dom billigare skärmarna när det kommer till fotored..

Några råd, tips, andra kandidater?

Ps: För det känns lite som en potentiell köpa grisen i säcken, då jag inte tittat på dom först (irl)..

Tror det vankas en aha upplevelse..

Har dom sista 6åren kört på en laptop, med en celeron på 800 mhz (pc 133, om jag har tur), och 128 mb internminne..

Så fort jag öppnar en tiff, så säger windows ifrån (virituella minnet)..

Att det sedan tagit uppemot ca 30-40 min att applicera en del filter på ett foto, har äntligen fått mig spyfärdig..

Slut med att gissa sig till färger, och att äntligen kunna se att det finns mera i det vita omfånget än bara utfrätt.....

Den nya datorn kommer på tisdag, så jag tänkte köpa en skärmkalibrator oxå, för att väga upp den tiden som jag varit laptop-maryr..

Men hjälp, alla skärmar ser likadana ut, dock har jag förhoppningsvis lärt mig vissa värden man ska kolla på..

Är det skillnad på analog och digtal skärmanvänding?, rent fotomässigt?

Hej!

Jag vet ingenting om Samsung-skärmen..
Själv har jag bara bra erfarenheter av Eizo..
Man får mycket för pengarna, helt klart.
De dyrare är väl förmodligen lättare att kalibrera, fast jag tycker det går smidigt med min Eizo L768AS.
Den kostar 4775kr via Dustin, men de har ju billigare skärmar också.

Jag har försökt med bildbehandling via billigare skärmar, men jag blir bara irriterad över felaktig färgåtergivning, överskärpning, mm.
Då är CRT-skärmar överlägsna och man får nog räkna med att betala lite extra när det gäller LCD.

M.v.h: Benny

Hej Benny..

Det lutar nog åt en Eizo..

Måmga som pratat gott om deras skärmar härinne..

Såklar vi inte glömmer en budgetvariant på Spyder, hädelse vore det väl annars..

;o)

Jag tycker Du bör använda dig av digital anslutning om grafikkortet tillåter det!

Jag hade LaCie 19" och 22" CRT-skärmar tidigare och de gav verkligen bra färgåtergivning, men jag hade tyvärr diverse problem med den stora skärmen hela tiden.
Testade ett antal platta skärmar, men var inte nöjd!
När jag köpte Eizo-skärmen kände jag mig "hemma" igen efter CRT-skärmarna.
Jag kalibrerar den med Monaco Optix XR Pro.

/Benny

Det verkar som Dell Ultrasharp 2005FPW är en mycket prisvärd skärm också.
Den kostar just nu 5421kr via Dell.
20" widescreen borde ju vara en fördel med Photoshop så man får plats med paletterna bättre.

/Benny

Mm, hra verkligen övervägt en 20" wide..

Lutar åt det hållet nu....

Nästa vecka beställer jag den, så vi får se vad det blir..

En sak är säker. En massa kosing kommer den inte att få kosta...

3-3500 kanske, Så det minimerar antalet skärmar ganska drastiskt, till typ några...

En philips har jag kollat på..

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010083101

Okej!
Philips-skärmen vet jag ingenting om.
När jag läser om Dell 2005FPW så dyker det upp snubbar som har problem ("backlight issue"), men jag vet inte om Dell har fixat det.
Den skärmen faller ju ändå bort för Dig.
Jag har för mig att Dell använder sig av Philips-skärmar, men jag kan ha fel.

M.v.h: Benny

I grund och botten vet man ju inte vilka skärmar som är olika. Många kommer väl som allt annat från samma källor (komponenter, bla)..

Det enda jag håller mig borta från är FujitsuSiemens..

Dell har fixat sitt "backlight issue", det var de tidiga skärmarna som hade problem.

Dells 20"wide liksom Apples 20"wide använder en Philips-matris, samma som sitter i Philips egen skärm (200W6), dock är det olika typer av bakgrundsbelysning i dessa skärmar. Alla tre är mycket bra för fotobruk.
Panelen är en S-IPS panel med suverän betraktningsvinkel och äkta 8-bitars färghantering.
Philips har nyligen uppdaterat sin egen modell, så den har fått lite bättre kontrast. Mycket prisvärd.

Lånar tråden lite, istället för att starta en ny.

Är väldigt sugen på en Lacie 120.

Någon som kan skriva ner lite tankar om den?

mvh Viktor

>EIZO FLEXSCAN L768ASK 19#

för lång väntetid på dom (fanns ej i lager)..

Så jag sitter idag med en Eizo M1900 istället...

Klar aha upplevelse, med stort A..

Nu ska det bara kalibreras...

ANNONS
Götaplatsens Foto