Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

skärpa på ett område som inte ligger i fokusområdet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också lite problem med fokusering.
På min D70 kan man ställa in dessa fokusmätningar:
Specifict område, Dynamiskt område eller Närmsta motiv. Brukar själv använda Specifict område. Fotar en del i studio och brukar köra 1/125 sekund och ibland tex bländare 11.
Ibland blir ögon så skarpa att man till och med kan se tårvätskan men ibland blir ögonen bara halvklara/suddiga. Irriterande med tanke på att man vet hur skarpa de kan bli.
Har prövat byta fokuseringspunkt från mitten till någon på sidorna för att slippa ändra utsnittet för mkt men det hjälper ibland inte. Några förslag??

Jag tycker det är rätt svårt att fokusera manuellt, sökaren är inte speciellt stor och synen litar man inte alltid på. Borde man inte kunna lita på kameran? Ibland står man en bra bit från modellen och då är det rätt svårt att se att fokus hamnar rakt på pupillen, där jag oftast vill ha fokus.

Oki, Iq befriad fråga, siktar man med mittenpunkten mot det man vill ha skarpt och ställer in manuellt och sen komponerar om, eller ställer man fokuseringen på sidopunkten och fokuserar utifrån den?

För det första så tycker jag att du inte ska ta åt dig om du uppfattar någon kritik som onödigt negativ, det finns så många som anser att deras sätt är det enda att se på saken.

Problemet är jättesvårt, en bra sökare skulle kunna hjälpa i många fall, men när man tittar på bilderna på datorn så kan man "zooma in" så att man ser bättre än ett normalt öga kan se i en sökare.

Men för att återgå till manuell fokusering, det är nog enklare än vad du tror:)

Komponera bilden som du vill ha den, sedan tittar du på den område(tex. ögonfransen) som du vill ha skarp och ställer skärpan tills det området(tex. framkanten på ögonfransen) blir skarpt:)
Ingen omkomponering eller nåt, punkterna visar bara var kameran har autofokussensorer, autofokusen ska vi inte använda så punkterna kan ignoreras totalt.

Haha, jag tar inte åt mig. Uppfattades det så? Ops i så fall.

Kan man ställa in så 4 kanterna i sökaren försvinner. Kanske lättare att se då?

bEPH skrev:
En bild som belyser fokusera och komponera om problemet, fokuserar man på den röda lådan(1) och sedan komponerar om(2) så hamnar fokusplanet bakom lådorna.

hur ofta händer det i praktisk fotografi? har aldrig hänt mig.

Sure, det stämmer i teorin men händer bara när man 'fotograferar' röda och blåa lådor i paint.

Gunnar D skrev:
Byt till en kamera med anständig sökare då, manuell fokusering är oslagbart.
Problemet är inte sökarens anständighet, utan att ALLA digitala systemkameror har en mattskiva som inte är menad för manuell fokus. Den saknar snittbild och ger ett mycket större skärpedjup än vad som sedan ses på den färdiga bilden. Utan hjälp av fokusindikator är det stört omöjligt att fokusera manuellt med en sån mattskiva, även om sökaren är stor och bra. Jag kör med sökarlupp på min D200, och då är sökaren lika stor som hos min gamla analoga pjäs. Dock är den typ 3 gånger ljusare, och skärpedjupet blir därför också 3 gånger större.

harryett skrev:
hur ofta händer det i praktisk fotografi? har aldrig hänt mig.

Sure, det stämmer i teorin men händer bara när man 'fotograferar' röda och blåa lådor i paint.
Det händer om man fotar med stora bildvinklar och nära. Om du kan din matematik så inser du att det kan bli rejäl felfokus om skärpedjupet är tillräckligt kort och skillnaden i vinkel mellan fokusering och omkomponering stor. Men det är inte så många som fotar toknära med ljusstarka vidvinklar och lägger fokus i ett hörn kanske;-) Gör man det så får man emellertid oundvikligen problem om man använder mittfokuspunkten och komponerar om.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Men det är inte så många som fotar toknära med ljusstarka vidvinklar och lägger fokus i ett hörn kanske;-)

det var precis det jag ville poängtera i mitt inlägg =)

visst stämmer det.. men hur ofta råkar man ut för det?

Soo what to do?
Ska fota lite mode och kanske vill ha lite liggande bilder där modellen står på höger sida och resten är milö. Fokusera auto eller manueller?

Makten skrev:
Problemet är inte sökarens anständighet, utan att ALLA digitala systemkameror har en mattskiva som inte är menad för manuell fokus. Den saknar snittbild och ger ett mycket större skärpedjup än vad som sedan ses på den färdiga bilden. Utan hjälp av fokusindikator är det stört omöjligt att fokusera manuellt med en sån mattskiva, även om sökaren är stor och bra.

Tack för informationen, dâ vet jag att jag har gjort omöjliga saker under ett par ârs tid.

Tänk att man alltid lär sig nua saker.

Linis skrev:
Soo what to do?
Ska fota lite mode och kanske vill ha lite liggande bilder där modellen står på höger sida och resten är milö. Fokusera auto eller manueller?

I just det fallet borde du kunna utnyttja nâgon av de fokuspunkterna som är placerade pâ sidan.

I problemet med omkomponering efter fokusering bortses frân skärpedjupet, i detta fallet antar jag att du vill ha ett skärpedjup pâ mer än nâgra cm och dâ behöver du inte fundera pâ det problemet iallafall.

Linis skrev:
Jag tycker det är rätt svårt att fokusera manuellt, sökaren är inte speciellt stor och synen litar man inte alltid på. Borde man inte kunna lita på kameran? Ibland står man en bra bit från modellen och då är det rätt svårt att se att fokus hamnar rakt på pupillen, där jag oftast vill ha fokus.

Jag har använt manuella objektiv på min D70 med gott resultat.

Fokuseringen har jag bedömt utifrån den lilla fokusindikatorn nere till vänster i sökarbilden.
(Jag utgår från att D80 har en liknande "lampa"!)

Funkar klockrent, men naturligtvis känns sökaren liten och svårtolkad om man försöker se fokus på den befintliga "mattskivan"! :)

Så, med andra ord:
Placera vald fokuspunkt på det som skall vara i fokus (ögat?), och fokusera manuellt, så att fokusindikatorn i sökaren tänds; - komponera därefter om bilden, och tryck av! Funkar klockrent, så länge som modellen inte vinglar fram och åter! :)

Det funkar naturligtvis bara om kameran inte lider av fram-/bakfokus.

Lycka till!

/prylnissen

Vad jag sett så är det ingen som föreslagit det enklaste och bästa sättet att ställa skärpa där man vill ha det, t.ex vid modellfoto.
I standardläget låser "AE-L/AF-L"-knappen fokus och ljus när man håller in den och sen får man inte släppa den innan man tar kortet. Gå in i menyerna och ställ om funktionen på den knappen till AF-På, stället där du ska pilla i menyerna heter AE-L/AF-L (i alla fall på D70). Då ställer kameran skärpan när man trycker in knappen och ändrar den sedan inte. Du kan då ställa skärpan på ögat med vilken fokuspunkt du vill och sen fixa till kompositionen. Kallas även för tumfokusering om jag förstått det hela rätt.

Förvisso, men även där, förflyttas inte skärpan en aning när man ändrar utsnittet?

Mellan ögat och pannan, vad kan den kameravridningen röra sig om? 0,5 grader? Marginellt alltså. Välj inte mittmätpunkten varje gång och använt sunt förnuft så löser sig allt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto