Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa Sigma EX 24-70/2,8 IF DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

perpet78

Medlem
Hej

Jag har köpt mig ett Sigma EX 24-70/2,8 till min Nikon D90. Har kollat en del tester samt testbilder och tyckt att det verkar vara ett väldigt fint och bra objektiv. Jag har ett Sigma EX 150/2,8 DG HSM sen tidigare som jag är supernöjd med men... nu till min fundering.
Skärpan vid bländare 2,8 är ju så dålig/mjuk så bilderna knappt klarar ett tryck i A4. Får "ghost" effekter runt konturer m.m. Det är först vid bländare 7.1-8 som det börjar bli riktigt bra och då är det verkligen superskärpa, ser ok ut i 100% crop.

Är detta objektiv inte bättre än så eller kan man lämna in för att justera det? Kanske sätter det skärpan fel vid stor bländare men då borde det ju alltid göra det eller?

Jag har tagit lite testbilder som jag kan ladda upp för bedömning.

Mitt 150mm macro är nästan lika bra vid största bländare som när man bländar ner.

Vore väldigt tacksam om det finns någon som har eller haft/testat detta objektiv och kan dela med sig av sina erfarenheter!

Mvh Per

Kan vara så att du har front-/bakfokus på ditt exemplar.
Detta kan du ju enkelt testa hemma t.ex med hjälp av:
http://focustestchart.com/focus21.pdf

Ladda ner och skriv ut samt följ instruktionerna, har inte behövt testa något av mina objektiv själv men jag antar att det bör vara relativt enkelt!

Det låter jättekonstigt. Nya Sigma 24-70 (förutsätter att det är nya versionen eftersom det är IF) har ju fått väldigt fin kritik, bortsett från kantskärpan, och då på fullformat. En kroppad kamera som D90 borde inte ha problem där heller.

Kan vara så att du har front-/bakfokus på ditt exemplar.
Detta kan du ju enkelt testa hemma t.ex med hjälp av:
http://focustestchart.com/focus21.pdf

Ladda ner och skriv ut samt följ instruktionerna, har inte behövt testa något av mina objektiv själv men jag antar att det bör vara relativt enkelt!

Tack för tipset, det ska jag verkligen ta och prova! Har fått för mig att det är frontfokusfel, men nu kan jag få det svart på vitt!
Mvh Per

Det låter jättekonstigt. Nya Sigma 24-70 (förutsätter att det är nya versionen eftersom det är IF) har ju fått väldigt fin kritik, bortsett från kantskärpan, och då på fullformat. En kroppad kamera som D90 borde inte ha problem där heller.

Ja det är den senaste versionen och jag är också förvånad då jag bara hittat positiva synpunkter. Ska testa objektivet enl. dokumenten ovan och se vad det ger.

Bländar jag upp till f7.1-8 så är det en otrolig skärpa det är det som förvånar. Vid f2.8 blir det inte värst bra... Känns så trist när man investerat mycket pengar i något man tror ska leverera.

/Per

Om det endast handlar om dålig kantskärpa är det osannolikt att det är fokusfel. Snarare är det normalt att objektivet tecknar mjukt vid största bländare. Och att ett fast objektiv är skarpare är heller inte konstigt.

Om det endast handlar om dålig kantskärpa är det osannolikt att det är fokusfel. Snarare är det normalt att objektivet tecknar mjukt vid största bländare. Och att ett fast objektiv är skarpare är heller inte konstigt.

detta objektiv är väldigt skarpt i mitten även på full öppning, eventuell oskärpa i centrum beror på fokusfel eller ett defekt exemplar.

Nu har jag kört lite skärpetester och objektivet verkar lida av frontskärpa. Jag får bra skärpa vid 2mm istället för i mitten. Inte så konstigt att man upplever det oskarpt med andra ord. Ska se om det går att skicka för justering.
Tack för all hjälp!

Nu har jag kört lite skärpetester och objektivet verkar lida av frontskärpa. Jag får bra skärpa vid 2mm istället för i mitten. Inte så konstigt att man upplever det oskarpt med andra ord. Ska se om det går att skicka för justering.
Tack för all hjälp!

Lägger upp en bild också tagit fler bilder och konstaterat att resultatet varierar lite, men så här kan det se ut...
/Per

Bilagor

• Objektiv 003.jpg
    Objektiv 003.jpg
    10.7 KB · Visningar: 1,362
ANNONS
Götaplatsens Foto