Annons

Skärpa upp ett foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Gucco

Avslutat medlemskap
Skärpa

Gör standardjusteringar i RAW, öppnar i Photoshop, finputsar och rätar upp.
Slutligen skärper jag upp och brusreducerar den färdiga bilden som sista moment.
Förminskar för webb och sparar (som Jpeg)... backar ett steg och sparar ett original som PSD i full storlek, för ev. senare justering.
Jpegfilen blir något mindre skarp, men det kan jag leva med:)
 

Lasse C

Aktiv medlem
Om att granska skärpan i Bridge

En sak som kan vara bra att ha i åtanke när man jobbar med kombinationen Photoshop och Bridge (i alla fall CS3) är att bilden som visas i preview-panelen i Bridge har betydligt sämre skärpa än bilden har i PS eller Camera Raw.
Detta beror på att Bridge inte skapar previewbilden direkt från bildfilen utan visar en ganska liten och grov JPEG som sparas i cachen allteftersom bilder visas i Bridge. Mig veterligen finns det inget sätt att få Bridge att visa bilden direkt från bildfilen. Jag har valt alternativet High Quality Previews i prefs, men skärpan är ändå långt under bildens egentliga skärpa.
Extra tydligt blir detta när bilden visas i fullskärm (CTRL+L). Då ser det rätt bedrövligt mjukt ut. I det fallet blir det dessutom så att bilden i cachen inte räcker i pixelstorlek för att fylla skärmen utan måste samplas upp! Undra på att det ser skit ut!

Jag visste inte vad jag skulle tro om detta i början och tyckte det var väldigt frustrerande och irriterande med denna jätteskillnad i skärpa mellan PS och Bridge. Nu när jag vet orsaken till den, och vet att bilden i själva verket är betydligt skarpare än den ser ut i Bridge, kan jag stå ut med det. Men det är nätt och jämnt.
Det är ju en väldigt bökig omväg att behöva öppna bilden i PS bara för att kunna se hur den egentligen ser ut. Jag tycker det är skrutt av Adobe att inte ha en riktig bildvisningsfunktion i Bridge.

Jag tror tom bildvisningsprogrammet i Win XP gör ett bättre jobb i det fallet. Det är inte världens bästa bildvisningsprogram, men det skapar i alla fall bilden i sin fulla pixelstorlek direkt från bildfilen.

/Lasse C
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med CS3 (har haft CS2, men använde det aldrig), men det du skriver gäller inte för CS4 förutsatt att man ställer in programmet rätt.

Fullskärmsvisning av råfil i Bridge CS4. Beskuren 1:1.
 

Bilagor

Lasse C

Aktiv medlem
Ja, man kan ju alltid hoppas att Adobe förbättrat Bridge på den punkten. Det har alltid varit obegripligt för mig hur proffsprogrammet nr 1 för bildbehandling kan ha en organiserardel med så usel bildvisning.

Hur menar du med "ställer in programmet rätt"? I CS3 finns det bara två alternativ. Antingen låter man det vara default (usla previews) eller så kryssar man i High Quality Previews (bättre men inte i närheten av PS).
Har Adobe kanske gått ifrån det där med att Bridge bara kan visa en cachad JPEG som inte har bildens fulla pixelstorlek? Jag tror cachebilden är 1280 px eller något sådant.

I CS3 när bilden visas i fullskärm (CTRL+L) kan man visserligen se bilden i fullstorlek genom att klicka på den. Då visas den i 100%. Man ser naturligtvis bara en del av den då, men det går att panorera. När man klickar på bilden igen återgår Bridge till sin mjuka cache-JPEG.

I vilket visningsläge är bilden du bifogat visad? Är den visad 100% i Bridge?
I CS3 fungerar det i alla fall så att då visas inte cachebilden utan den riktiga, skarpa bilden. Om den istället visas så stor den får plats på skärmen är det däremot den uppsamplade cachebilden som visas, och som ser bedrövlig ut.
Förhoppningsvis har Adobe infört nya visningsalternativ fr o m CS4. Kan du zooma gradvis i bilden i Bridge som man kan i PS? I så fall tyder det på att det är den riktiga bilden som visas. Cachebilden i Bridge CS3 kan man inte zooma i. Den visas så stor den får plats, punkt.

/Lasse C
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var väldigt mycket text för inte så många frågor. ;)

Den är visad i genom att bara trycka på mellanslag. Hade det där varit 100% hade jag nog fått se över om några (många) pixlar rymt. Det går inte att zooma gradvis, men det var inte riktigt det som var problemet.

1) 100%
2) Inställningar1
3) Inställningar2
 

Bilagor

Lasse C

Aktiv medlem
Tack för info och illustrationer. Då är jag med, alternativet Monitor Size Previews finns inte i CS3.

Följande står i boken "The HDRI Handbook" (ISBN 978-1-933952-05-5). Detta var innan CS4 och avsnittet handlar egentligen om HDR-bilder men det förklarar samtidigt den dåliga skärpan i Bridge CS3:

Citat:
But it doesn't really let you view the image itself. All it will ever display is a preview image that it generated along with the thumbnails. To show the image itself, it defaults to starting up Photoshop, which is not exactly what I would call a lightweight image viewer and certainly overkill for having a quick look.

The problem with that approach is that this preview image is a crude JPEG and doesn't remotely give you any representation of the dynamic range that was in the original HDR image. It pretends to display the HDR mage and even displays the original file info. But the colors are all wrong and clipped, you can not tune the viewing exposure, you can't even zoom in.

Slut citat.

Detta att det inte går att zooma i previewbilden tog jag upp för att jag betraktar det som en god indikation på om ett program visar den faktiska bilden eller inte. Tydligen så gör inte Bridge CS4 det heller. Detta tycker jag fortfarande är mycket märkligt. Tom mitt gamla Elements 3 kan visa den faktiska bilden i sin sorterare!
Bra är dock att previewbilden blivit större. Bilden borde då se OK ut i fullskärm vad gäller skärpa eftersom bilden inte behöver samplas upp som i CS3.

Men som nämns i citatet ovan är det ingen vidare bra lösning med en förminskad cachad preview istället för den faktiska bilden. För egen del är det framförallt skärpan jag stört mig på, men även bandningar och andra defekter som inte finns på originalet förekommer på previewbilden.

Att det inte går att zooma i bilden i organiserardelen till ett program av den här kalibern är ju heller ingen höjdare. Normalvisning eller luppen, det är ungefär vad man har att välja på.
När jag tänker efter är det faktiskt rätt ofta jag t ex skulle vilja jämföra någon detalj i flera bilder samtidigt och får krångla med tre, fyra luppar som dansar runt och vänder sig lite som de vill. Dessutom blir det inte sällan för nära att gå in till 100%. Ibland ger jag upp och öppnar bilderna i PS istället, men det borde inte behövas bara för att titta på dem.

/Lasse C
 
ANNONS