Annons

Skärpedjup vid staplade objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Hej, jag undrar hur man skall kontrollera skärpedjupet vid objektiv <-> objektiv montering?

Jag kör alltså med en d70s med 50mm/1.8D , reverseringsring sen ett bakvänt 50mm/1.4 AIS och jag upplever att det inte går att ändra skärpedjupet, bifogar en bild som är tagen med 1.8D objektivet inställt på bländare 5 och 1.4 AIS objektivet på bländare 1.4.

Bilden föreställer en droppe cola på en colaburk och det är ju löjligt kort skärpedjup hehe

Tack på förhand!
/Christian

Bilagor

• macro.jpg
    macro.jpg
    24.4 KB · Visningar: 259
Du får blända ner bra mycket mer än så. Prova f/16 eller så om du vill ha något sånär stort skärpedjup vid så stor avbildningsskala. Det bakvända objektivet ska däremot vara helt öppet.

Så där, jo det va ju bara blända ner ordentligt, man är ju van att det räcker med några steg men blir väl lite annorlunda när man har ett annat objektiv framför

Så här blev det vid bländare 22 (max på 1.8D), ursäkta kvaliten, missade att jag hade den inställd på ISO 1600 från igår när jag försökte fota vildsvin :)

Bilagor

• dsc_4554.jpg
    dsc_4554.jpg
    32 KB · Visningar: 211
C-nord skrev:
...men blir väl lite annorlunda när man har ett annat objektiv framför
Det har inte med det att göra. Det blir så kort skärpedjup oavsett objektiv om man ska få så stor förstoringsgrad. En kompaktkamera med mindre sensor ger större skärpedjup eftersom förstoringsgraden inte behöver vara så våldsam för att fylla ut bilden med ett visst objekt.

Aha... så även om man skulle köpa ett 150mm/2.8 macro objektiv så skulle man alltså ha det super korta skärpedjupet inom bländare 2.8-11 på det också då eller?

Tack så mycket för all info hittils! :)

C-nord skrev:
Aha... så även om man skulle köpa ett 150mm/2.8 macro objektiv så skulle man alltså ha det super korta skärpedjupet inom bländare 2.8-11 på det också då eller?
Japp, förutsatt att du kom lika nära, vilket du nog inte skulle göra. Fast det beror ju på om ovanstående bilder bara är små utsnitt eller nästan hela bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto