Annons

skånska ruiner

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ruiner för ett litet fotoprojekt. Kyrkoruiner, slott/borgar, offerplatser mm här i Skåne. Förfallet ska helst inte vara värre än att man kan se/ana vad som funnits och ett jätteplus är om det finns historik att finna. Ale är för läänge sedan avklarad och Glimmingehus är på tok för uppsnofsad.
Internetsökning på kors och tvärs har inte gett något nyttigt så nu undrar jag om FS medlemmar har något gömt bakom knuten i hemtrakten. Tänkte få ihop en eller helst ett par heldagutflykter med ruiner som tema. Om någon är intresserad skulle det vara kul med sällskap.
 
Luntertun?

Ett förslag är Luntertuns kyrkoruin, den ligger mellan Ängelholms tätort och Skälderviken. Ruinen är i och för sig kanske snarare bara grundmurarna till en kyrka, men det kanske kan vara intressant ändå.

Luntertun borde det finnas en del information kring, om man letar lite. Luntertun var den by som kom att utvecklas till dagens Ängelholm.
 
Tackar tackar, det var lite att börja rota i. Verkar som en tur blir uppåt västkusten runt.
Länken var jättebra.
MVH Eva
 
Falsterbo

Det finns även en liten borgruin i Falsterbo BAKOM Falsterbohus-komplexet. Den har även en vallgrav runt. Ruinen är från 1300-talet då Drottning Margareta regerade.

Visar dig gärna ; )

Niklas, som varit i Falsterbo förr
 
Det finns en kyrkoruin i närheten av Ingeborrarpsgården i Skåne, typ Örkelljunga-hållet. Den är bl a mycket populär att gifta sig i (dessutom fin natur runt omkring). Sedan har Övedskloster en ruin från typ 1100-talet (slå mig inte om jag har fel. Precis bredvid finns den nuvarande byggnaden, ett slott. Ligger vid Vombsjön).
Ett intressant fotoprojekt du har där. Lycka till!!
 
HEJSAN EVA

Tyvärr har jag inte någon ruin att föreslå men tänkte lägga på en fråga
har själv ett fotoprojekt i samma typ (nästan)
söker ödegårdar/hus mitt ute i ingenstans även det här i skåne
nattfoto m färgade blixtar och långa slutartider på gång här. folk som är sugna på att hänga med är hjärtligt välkomna att höra av sig...!!!
typ detta skall göras
www.lostamerica.com
 
Det finns massvis men alla är kanske inte fotogeniska. Jag skulle tro att länsstyrelsen borde ha bra koll på dem. Folket bakom Skåneleden borde också ha koll på en del guldklimpar.

Det finns oftast någon stendös i närområdet (oftast längs kusterna). Stensättningar är ovanligare men det finns till exempel en norr om Ivösjön (Gudahagen). Vad gäller ruiner så har jag sämre koll på dem. Det finns två i Åhus, det finns en kyrkogrund i Landskrona och i Lund finns en markerad kyrkogrund och en utgrävd kyrka (inomhus). Jag är lite lunchstressad för tillfället så jag kommer inte på fler på rak arm.

Det finns även en del fornborgar (till exempel Kjuge Kull, Vallåkra och Hällebärga backe) men frågan är om de gör sig på bild. Däremot så befinner de sig i sevärda miljöer.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Det är bara att börja ringa in på kartan och börja planera, tack ska ni ha.
Marcus O - jag ett liknande projekt aktivt på gång med ödehus och hänger gärna med.
 
jpersson skrev:
Jag är lite lunchstressad för tillfället så jag kommer inte på fler på rak arm.
Nu när jag tänker efter så finns det även en hel del fornlämningar uppåt Kullen och Bjärehalvön. Förresten dubbelkollade jag stavningen på Hälleberga och det är så här det stavas.
 
Senast ändrad:
Re: HEJSAN EVA

Orelle skrev:
Tyvärr har jag inte någon ruin att föreslå men tänkte lägga på en fråga
har själv ett fotoprojekt i samma typ (nästan)
söker ödegårdar/hus mitt ute i ingenstans även det här i skåne
nattfoto m färgade blixtar och långa slutartider på gång här. folk som är sugna på att hänga med är hjärtligt välkomna att höra av sig...!!!
typ detta skall göras
www.lostamerica.com


Hallå Marcus
att fota i mörker är ngt som jag tycker är kul och svårt så om det finns plats så är jag med...

ska kolla om det finns ngt kul runt Kävlinge..

Jörgen
 
Glöm....

...inte bort lilla mig!!!

jag hänger på o plåtar ;()
Nattfoto är askul!!!

NIklas,bara naken om natten
 
Spännande site du refererade till. Blir inte lätt att hitta kombinationen - intressanta objekt / öde plats utan atrificiellt ströljus här i Skåne. Fullmåne är det ju i alla fall en gång i månaden.
MVH Eva
 
Hej Eva,
Om Du kör 101:an mot Ystad, så hittar Du mellan V. Ingelstad och Ö. Grevie "Månstorps gavlar".
Och om Du kör E65:an mot Ystad, så hittar Du efter Börringe vid Lemmeströ på vänstra sidan
en kyrkogavel och ett kors.
 
ANNONS