Annons

Ska fota ett band, vet inte vad jag ska ta för pris???

Produkter
(logga in för att koppla)

nirnaeth

Aktiv medlem
Ska fota ett band och dess bandmedlemmar. Alltså både gruppbilder samt porträtt på var och en. Jobbet innebär en resa på 7 mil tur och retur. Bilderna ska användas på gruppens hemsida och eventuellt även på/i deras kommande skiva.

Gruppens medlemmar består av killar som är bekanta för mig men jag känner inte dom personligen. Jag tänker ta betalt men har stora problem med att bestämma mig fr ett rimligt pris. Funderar på att ta 150 kronor per bild som ska användas samt ta betalt kanske 13 kronor/mil så jag inte behöver stå för resan själv alls.

Jobbet kommer ju kräva en del tid eftersom jag kommer få hjälpa dom väldigt mycket med poser och uppställningar samt göra en del efterarbete i datorn.

Ja har aldrig tidigare tagit betalt för att fota någon innan men blivit en hel del uppmärksammad runt omkring och har en del jobb som väntar på tur eftersom folk i min närhet verkar tycka om mina porträttbilder.

HJÄLP!
 
Ditt förslag tycker jag låter alldeles för lite/billigt. Ta en titt på rekommenderade priser och ha dem som utgångspunkt.
http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf

Vad det gäller reseersättning på 13:-/mil så är det alldeles för lite! Det täcker ju i princip endast bränslekostnader. Nej, minst 20-25:-/mil är nog mer rimligt...
 
Om det är bandet som bett dig plåta tycker jag du ska ta betalt per timme, både för tiden du plåtar och tiden för efterarbete. Kom överens med människorna i bandet i förväg om vad det ska kosta, så ni slipper bråka om det sedan. En professionell fotograf skulle ta uppåt 1000 kr i timmen.

För bilresan tycker jag du ska ta minst 18,50 kr per mil (det är det avdragsgilla beloppet).
 
Ja det är bandet som bett mig plåta dom men jag har föreslagit mig själv för dom när jag hörde att dom behövde en fotograf. Min utrustning är ju inge high tech, ja menar jag har inte en massa studioblixtar o så. Bara mig själv, min kamera, en liten blixt och en reflexskärm. Så jag kan ju absolut inte ta ut priserna som rekommenderas. Eftersom jag inte är proffs.

Vill dessutom inte vara för dyr eftersom jag gärna vill ha rekommendationer och få fler plåtningar i framtiden....


Om det är bandet som bett dig plåta tycker jag du ska ta betalt per timme, både för tiden du plåtar och tiden för efterarbete. Kom överens med människorna i bandet i förväg om vad det ska kosta, så ni slipper bråka om det sedan. En professionell fotograf skulle ta uppåt 1000 kr i timmen.

För bilresan tycker jag du ska ta minst 18,50 kr per mil (det är det avdragsgilla beloppet).
 
Nej, det är nog ingen som föreslår att du ska 1000 kr i timmen när du gör ditt första jobb! Att nämna den typen av summor var mest för att du ska förstå att 150 kr per bild är väldigt billigt.

Kanske vore det rimligt om du tog 300-500 kr i timmen plus bilersättning.

För övrigt tycker jag att du ska ladda ner och läsa broschyren Hobbyverksamhet från Skatteverkets webbsajt, där finns mycket nyttigt om vilka skatteregler som gäller.
 
ANNONS