Annons

Ska fotografera naket. HJÄLP!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ska fotografera naket. HJÄLP!!!

Sonnaren skrev:
Det finns - sägs det- folk som är så rädda för vad andra skall tycka om deras bilder att de inte ens vågar lägga in en bild på fotosidan. Och då är man verkligt ängslig....
Us

Den satt som en smäck! ;-D
 
otroligt

Man upphör aldrig att förvånas över vissa människor på det här stället. Dessa "vissa" har verkligen en stor pinne (snarare ett träd) i
r*ven. Slappna av för h****te, och tracka inte ner på alla som är ödmjuka och har självdistans.

Nu till saken: John, du kommer att klara det galant, jag känner exakt likadant varje gång jag lovar nån att fota, och får prestationsångest. Dina andra bilder ser jättefina ut, och det kommer även dessa att göra.

Hälsningar
/Amir
 
Hej på dig!
Känner att jag inte har så många tips på nakenfoto, då jag aldrig har provat det själv. Men jag vill ändå ge mitt stöd och be dig att göra som Niklas Forsberg säger...

Fundera över hur du vill framställa tjejen och vad du säger med dina bilder. Allt som oftast så råkar jag på killar som säger "öh, va läckert att få fota en naken tjej" (med det menar jag inte att alla killar gör det). Så det kräver eftertanke att göra en sån här grej. Den kvinnliga kroppen är vacker, men också ett inflammerat tema att ge sig in på.

Det sista jag vill säga (personlig åsikt) är att nakenbilder ofta ser så obekväma ut! Tjejer som ligger på klippor och hårda stenar och ser ut att frysa. Börja med ett ställe/en ställning som känns bekväm för henne, så blir nog bilderna jättebra! Lycka till!
 
Vad har hon själva för ideer? Tänkte eftersom hon bett dig fotografera henne så måste hon ju veta hur hon själv vill ha det med poser och ljus, vad ska synas och inte synas..
Som Niclas F säger, bjussa henne på en fika, snacka igenom poser och ljus mm redan nu.. ring över någon polare du kan "öva" på för att se hur ljuset faller sig i vissa poser om hon nu vill ha nått särskilt.
 
Niclasfoto skrev:
..Mitt råd= Slå er ned i en fin fotölj...

Klockrent.
Bästa tipset man kan få.

Tänk efter före som Niclas skriver.
Bestäm er för ett par tre bildvarianter ni är överens om och när de är klara kan ni ”leka” fram andra bilder.
 
Hejsan!
Det låter som en riktig utmaning och självklart inget man bara därför ska tacka nej till! Du fixar det säkert!

Jag har inte fotat naket direkt, men väl lite underkläder och lättklätt, men kanske kan tipsen vara till nytta ändå.

Jag vill gärna ha en så bra relation som möjligt till modellen. I ditt fall kanske det inte är ett problem, eftersom ni kände varandra sedan tidigare. Nästa steg är klockrent beskrivet av Niclas: diskutera och kom överens om vad ni vill åstadkomma.

Med en ovan modell (och fotograf) kan det vara svårt att hitta på vettiga poser. Någon tipsade tidigare om en sån site som blivit betalsite. Jag tror att denne någon menar: http://www.photographytips.com/page.cfm/374. Längst ned i menyn till vänster finns en massa länkar till olika poser, vissa bra och vissa dåliga. Det har hjälpt mig mycket!

Ett annat tips som kanske kan vara bra är att be modellen ta med sig en morgonrock. Det kan vara ganska skönt att svepa in sig i morgonrocken mellan tagningarna, dessutom slipper du resormärken! :)

Till sist tänkte jag lämna lite länkar med inspiration:

www.michaelezra.com
www.saudek.com
www.howardschatz.com/books/nudebodynude/index.html
www.howardschatz.com/books/passionandline/index.html
www.bitesnich.com


Lycka till! Det ska bli kul att se resultatet (om det nu läggs ut här på sidan vill säga)!

Mvh Martin
 
Tack tack tack!!!!

Ja kan inte säga det tillräckligt tack för alla stöttande svar. (med viss läs sensur...)

Jag vill fota med ett lite tema av klassist skönhet. Eftersom hon har en välldigt symetrisk kropp så vill man ju framhäva det på ett vackert sätt. Jag skulle vägra och har vägrat när jag har blivit tillfrågad om att ta "porriga" bilder. *huwa*

Har pratat lite lätt med henne inför den här fotograferingen och det som nämnts är hon medveten om att det blir morgonrock och mjukiskläder den dan =)

Några riktiga förslag har hon inte kommit med själv tyvär utan bara förmedlat en helhet och en viktig sak är att hon vill ha en bild på sig själv hängade i rummet efteråt....

Som sagt jag är nervös inför det här bara för att jag vill levelera en fin upsättning bilder som inte kan upfattas på mer än ett sätt *vackert*
Hennes mormor ska kunna se dom utan sätta kaffet i halsen typ.

Men som jag även känner nu det är att jag vill ha konkreta bild förslag när väl fotograferingen börjar då det blir lättare att komma igång så att säga. jag vill så gärna fotografera svartvitt men då blir det nog C-41 film "tyvär" då jag inte kan framkalla själv.

Jag har förstått att det blir mycket jobba med ljuset och det är där jag måste börja våga mer. För enligt mig i varge fall så har jag bara tråkiga upsättningar ljus och därför måste utväckla det mer.

Men tack igen allihopa sitter här som en liten svamp =)
 
Ni känner varandra.
Om ni bor nära kan ni ju göra om det.
Då kan ni "träna" och resultatet blir bara bättre och bättre.

:)

R
 
Roben skrev:
Ni känner varandra.
Om ni bor nära kan ni ju göra om det.
Då kan ni "träna" och resultatet blir bara bättre och bättre.

:)

R

Ja när och när det är Sundsvall *L* Jo vi känner varandra ganska bra hon har stått modell åt mig tidigare (kommer komma upp bilder i dagarna "Eva")
 
Re: Tack tack tack!!!!

121an skrev:
Men som jag även känner nu det är att jag vill ha konkreta bild förslag när väl fotograferingen börjar då det blir lättare att komma igång så att säga. jag vill så gärna fotografera svartvitt men då blir det nog C-41 film "tyvär" då jag inte kan framkalla själv.

Ser i din utrustningslista att du även har ett digitalt hus, detta kan komma väl till pass när ni arbetar fram mot den "perfekta" bilden.

Har du ingen egen möjlighet till svartvit kopiering ger ju den digitala bilden väldigt bra möjligheter även där.
 
hej

hej!

ta henne med ut i naturen! använd det naturliga ljuset och piffa upp lite med reflexskärmar.

hilsen peter
 
Vill man vara fin får man lida pin.. :)

Å andra sidan får jag lite galna ideer ibland. Som att fotgrafera i 10 minusgrader.. Jag tycker inte det gör så mycket att det är lite kallt, bara bilderna blir bra och att du har en modell som är villig att ställa upp. Jag tar nakenbilder året runt. Vinter som sommar.

Lycka till och jag hoppas man kan se lite av dina nakenstudier på fotosidan. Glädjer mig.

Hilsen peter
 
var nyfiken john! det är mitt bästa råd, då kommer du se dem vackra linjer och former som kvinnokroppen har. :)
 
Ja man kommer få exprementera mycket och det är bra att hon är lätt att göra med. Har faktiskt en plats utomhus som skulle vara hur läcker som hälst att fota p så får se om vi kan göra det.

Om det kommer komma några bilder hit på FS blir upp till henne att avgöra men förhoppnigsvis blir det så så ni få se vilka bilder ni har hjälpt till att skapat. =)
 
Hej!

Tänkte bara ge lite reflektioner över den lilla erfarenhet jag har i ämnet.

Tänk igenom noggrant innan vad du vill göra för bilder. Tänk ut en handfull poseringar och satsa på dem. Bland det sista man vill göra är att verka handfallen när det sitter en naken modell och väntar.

Du har ju redan pratat lite med modellen och fått lite input om vad som är viktigt för henne. Tänk ut lite idéer som skulle kunna passa för det och prata med henne igen.

Min första nakenfotografering gick bra, bilderna blev väl teknisk bra och så. Men det stående intrycket var att det kändes rätt märkligt att se en annan tjej naken som inte var min flickvän. Jag var garanterat mer spänd än hon. Därför ska man tänka igenom innan tagning. Väl där är man så upptagen med att verka proffsig :)

Sedan är det ju så att oavsett hur du ljussätter kommer det bli dåligt om du inte också ljusmäter rätt. För att få till en klassisk "Fine Art Nude" eller vad det kallas så spotmät på högdagrarna och dra eventuellt ner en eller två steg som alternativ. På det viset mörkar du också ut bakgrunden om du ljussatt modellen och inte enbart använder dig av befintligt ljus.

Slutligen kan jag rekomendera att söka på Demi Moore. Det finns en skitbra bild på henne där hon sitter på golvet med ena benet framför sig. En av de bästa och enklaste poseringarna tycker jag. Har tyvärr ingen länk, men du vet när du hittat rätt bild. Det är mörk bakgrund på den bilden jag avser.

Lycka till.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Slutligen kan jag rekomendera att söka på Demi Moore. Det finns en skitbra bild på henne där hon sitter på golvet med ena benet framför sig. En av de bästa och enklaste poseringarna tycker jag. Har tyvärr ingen länk, men du vet när du hittat rätt bild. Det är mörk bakgrund på den bilden jag avser.

Kan det vara den här du menar? Håller med!
 
Japp, det var den jag menade. Skulle inte tveka en sekund att hänga upp en schysst kopia av denna på väggen i vardagsrummet.

Tilläggas kan ju att jag var ju så fullt upptagen med att verka proffsig att jag glömde be modellen att göra den poseringen... :(

Mvh
Maverick
 
Nu har jag ju fotograferat henne en gång (här ) så hon vet ju hur jag är när jag fotogafera. Satt och pratade med henne och jag skämtade lite om att jag skulle nog vara mer nervös än henne den fotograferingen. Skömtet övertonade i tanken att det var nog sant det var efter det jag startade denna tråd.
 
ANNONS