Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ska jag köpa en projektor ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har börjat plåta lite dia bilder och har köpt en liten diabildsbetraktare ifrån Hama. En sådan där man stoppar ner diat i ett litet fack i en platsbox och så sitter det en lampa bakom diat som lyser igenom fotot till en förstoringslins så att man ser fotot förstorat genom linsen. Där blir mer eller mindre alla bilder jag tagit jätteskarpa och varma i färgerna och ljusa och bra på alla sätt och vis. Sedan kollade jag på dia bilderna idag med min farsas gamla projektor (över 30 år gammal Philips) och då blev bilderna mycket mer oskarpa och mörka. Är det den lilla dia bildsbetraktaren som "lurar" mig eller är det projektorn som inte är tillräckligt ljus och skarp i optiken? Andra foton som farsan visat med projektorn ser i alla fall lite bättre ut än dem jag tagit. Fast inte 100 % !
Det är förresten Velvia bilder jag tagit ...

Frågan är alltså om jag ska köpa en ny projektor själv eller om det bara är den lilla diabildsbetraktaren som "luras" med sin skärpa och sitt fina ljus.
Om ni undrar vilken det är så kan man köpa den på www.scandinavianphoto.se för runt 170 kronor eller liknande. Ifrån Hama ...

Tacksam för svar!
/David

Så du tror alltså inte att det är den lilla diabildsbetraktaren som luras då utan att den visar bilderna som de ska vara? De ser extremt skarpa ut där nämligen ... Och färgerna är helt otroliga med dem!

Bara så jag inte köper en projektor och så blir det samma resultat som med min farsas gamla projektor. Då känns det ju rätt meningslöst.

Nä alltså, en diabetraktare kan ju inte luras..det är bara lite ljus och en lins..en oskarp bild blir alltid oskarp. Dessutom är det ingen högre kvalité på linsen. Det är ju en betraktare...

Kan tilläggas att jag har provat samma som du, med en gammal projektor. Det blir bra mycket bättre med scandinavians billigaste. Visst..är man kräsen kanske man ska välja en som kostar runt 3-4000:- men jag tycker att den billigaste visar finfina bilder..

Du borde definitivt ta och testa dina bilder i en "riktig" projektor innan du köper en.

Jag tror att den lilla betraktaren kan luras litegrann.

Ta med dig bilderna och gå till en fotobutik som har ett riktigt ljusbord och titta där och helst be och få prova en projektor.

Men färgerna ska vara fina på diabilder eftersom du belyser dom, det ger en helt annan gnista än pappersbilder.

Har förresten en fråga till ...

Om man kollar på dia dukar så finns ju dessa i olika format. Men om jag fattat det rätt så är ju bränvidden på en "vanlig" projektor fast eller hur är det? Då måste man ju anpassa duken till bränvidden på projektoroptiken?

Vilket format på duken ska man exempelvis ha till Braun novomat 130 Af ?

mvh
David

Bilden i betraktaren är mycket mindre än bilden på duken. Detta innebär att du inte ser oskärpan så tydligt som du gör vid projektion. Testa med ett dia av din far som ser bra ut på projektorn.

När du visar diabilder i projektor så påverkas bilden också av duken. Färgen på dukan ger en viss ton vilket också strukturen gör.

Jag har en 25 år gamal Leitz, mest därför den inte var mycket dyrare än andra projektorer samt att det var den enda Leitz jag hade råd med. Jag har dock inte haft mycket nytta av den.

Fundera istället på ett ljusbord och en bra lupp.

Nja, du kan förändra storleken på bilden genom att flytta projektorn iförhållande till duken.

M.a.o om du drar projektorn en bit bakåt så blir bilden större och täcker mer av duken.

Sen finns det ju zoomobjektiv på en del projektorer men det är en anna historia.

En duk behöver absolut inte vara större än 2.0 meter på nått håll.

Aha okej !

Men ska man satsa på en stor duk då kanske? Det är ju rätt stor skillnad i pris dock mellan dukar.

En duk ifrån Euroscreen kostar 60 % mer än en duk ifrån Focus. Någon större skillnad mer än priset?

Nja ljusbord tror jag att jag skippar i. Verkar dyrt + lupp också. Om det är samma sak som diabildsbetraktaren fast "bara" bättre kvalitet så känns det meningslöst. Jag tycker att min diabildsbetraktare gör ett helt underbart jobb. Den får ju mina bilder att se bättre ut än de förmodligen egentligen är :)

Jag har köpt en begagnad filmscanner ifrån Roine här på fotosidan.se så det ska bli kul att se hur mina dia bilder blir efter inscanning :))

En bra diabild visad på en stor duk är alltid maffigt, men för det behövs en mycket bra projektor och gott om plats.

Jag har en 1.80 x 1.80 duk från Scandinavian P och en Leica P150 ochså från Scandinavian P.
Med dessa måste jag ha 7-8 meter mellan för att fylla ut hela bilden på duken.

Projektorn har ett 85mm´s objektiv.

Aha okej. Jag kan ha max avstånd 5-6 meter nu så det blir kanske en 150*150 cm duk då.

Någon som har någon erfarenhet av skillnader mellan Euroscreen:s och Focus:s dukar? Det skiljer ju himla mycket i pris så det borde också göra det i kvalitet ?

mvh
David

Ja fast det beror som sagt på projektorns objektiv också.

Objektiven funkar på samma sätt som på kameran,
köper du till exempel en projektor med 170 mm´s objektiv så hamnar du plötsligt på dubbla avståndet mot den kombinationen som jag har.

Med andra ord, har man normalt om plats så köper men ett normalt objektiv på ca 70-80mm, är man däremot i en biosalong så måste man ha ett "tele" objektiv annars blir bilden för stor och hamnar utanför duken, och dessutom behöver man en projektor med starkare lampa än normalt.

Dukar

Jag tror säkert att du kan nöja dig med en Focusduk. Jag har goda erfarenheter av dem, och har också sett Euroscreen. De verkar inte ge någon bättre bild än Focus. Jag tror att en 150x150cm duk räcker för dig. På din fråga "skall jag köpa en projektor?" kan jag bara svara obetingat ja. Diabilder gör sig bäst i projektor.
Tänk på att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, vilket innebär att projektorn bör hålla samma klass som din kamerautrustning.

Och en Braun novomat 130 med Focus duk blir ingen svag länk i mitt system som är:

Minolta 505 Si Super med 28-80 + 70-300 mm objektiv (de som kom med kameran)
90 mm Tamron Makro Glugg
+blixt och mellanringar

?

Leica

Jag hade en billig projekor innan jag skaffade mej en Leica 600IR med en SC 90/2,5 och det ångrar jag inte. vilken kvalitet det blev på mina bilder med den projekorn. dia duken har en viss betydelse men det viktigaste är nog en ljusstark projektor och en bra optik.Duken jag har är 190*210 den räcker gott för 35mm film, jag har provat att köra upp bilderna på en 5*4m duk med bilder tagna med min Contax och det var riktigt kul att se.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto