Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa Ixus 30, 40, 50 eller Ricoh R2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zal

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att komplettera min DSLR med en liten
fickkamera. Men ju mer jag letar, desto mer förvirrad blir jag.
Har kollat igenom de flesta tester och undersökningar
som jag hittat, men blir bara än mer förvirrad.
De kameror jag just nu väljer mellan är Ixus 30,40,50
och Ricoh Caplio R2 eller R1.
Vill ha en liten smidig fickkamera.
Efter dialoger med Cyberphoto och Scandinavian Photo
så verkar det luta mot Ixus 30,40 eller Ricoh R1.
Finns det andra bra kameror i denna storleksklass?
Jag vill helst ha rejäl vidvinkel, men har förstått
att det är svårt att hitta. Ricoh har ju bra, men enligt
testbilder jag sett så verkar den kameran överkomprimera bilderna...
Men det kanske beror på just de bilderna?

/Linus

Om du köper Ixus 40 kommer du i alla fall inte bli besviken, en bättre kamera för de tillfällen du inte orkar släppa på systemkameran finns inte. Den återger färger och nyanser mycket bra och den kan också ta någorlunda blixt bilder, med den inbyggda blixten, enda efterbehandling som behövs är att ta bort röda ögon. Enda nackdel som jag ser det är att den inte använder CF-kort. /Johan

PS. 4 miljoner pixlar räcker längre än man tror. DS.

Ixus ger klart bättre bildkvalitét, men den har inget vidare vidvinkel, så jag valde Ricoh (R1) iaf, tillsammans med det faktum att ricohn kostade ungefär hälften.

Zal skrev:
testbilder jag sett så verkar den kameran överkomprimera bilderna...
Allt annat än lägsta komprimering är uteslutet om man vill få hyfsad bildkvalitét, dessutom bör man använda lägsta skärpning (soft) för att inte få allt för mycket skärpedefekter i bilden.
Sen lägga på USM i bildbehandlingsprogrammet efteråt istället.

Jag skaffade Ricoh Caplio R2 i veckan eftersom den i vart fall på pappret har både vidvinkel, lite mer optisk zoom än en del andra och hyffsat lite "shutter lag".

Skall bara ha den som ett vardagskomplement till min 10D eftersom R2 lättare går att smyga ned i byxfickan. :) Har dock inte hunnit testa den riktigt så ännu vet jag inte om den är ok... men jag kan ju återkomma om ett tag när jag vet mer. :)

Tackar för svaren hittills.
Det lutar mer och mer mot Ixus 40.
Finns det någon anledning i nuläget att inte köpa den?
...Förutom att Ricoh R2 har bättre vidvinkel?

ANNONS
Götaplatsens Foto