Annons

Ska köpa min första kamera, vill fota skarpt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska nu köpa min första digitala systemkamera. Har tänkt att den inte får kosta mer än 5000 kr. Jag förstår att det är en mycket liten summa när det gäller digitalkameror och att man inte kan begära för mycket. Men jag vet att det ändå finns kameror inom prisklassen.

Så nu vill jag ha tips. Jag är väldigt sugen på Nikon, vet inte varför men har fått för mig att dom är bra. Egentligen ligger kanske mitt störa frågetecken kring objektivet, det är väl det som spelar störst roll för resultatet.

Jag tycker om skarpa foton med kort skärpedjup. Detaljer. Sådant som är omöjligt att få med en vanlig kompaktkamera. Har någon några bra tips för mig som då gillar Nikon, vill ha ett paket för under 5000 kr och vill kunna ta sådana foton som jag beskrev nyss?
 

wfrank

Aktiv medlem
Både Nikon och Canon har var sitt 50/F1.8 för runt 1000-lappen. F1.8 är bländaren (ju mindre tal = ju större öppning - ju kortare skärpedjup). De vanliga kitobjektiven (oftast 18-55) har varierande bländare, Typiskt F3.5-5.6, vilket innebär att största öppningen (3.5) finns på 18mm, sen minskar den gradvis till 5.6 på 55mm. Det GÅR att ta bilder med ganska kort skärpedjup med såna objektiv också på lägre brännvidder, men är inte lika lätt. Kamerahuset spelar mindre roll än objektivet. Säkert har också de andra (Sony etc) 50/1.8:eek:r billigt.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Glöm inte rörelseoskärpan

Du kan ha både ett grymt hus och tillika optik, men kan Du inte få kameran och motivet still eller riktigt korta slutartider som fryser rörelser, bilr det likt förbenat inte skarpt. Om motiven i regel är stilla, räkna in ett någorlunda vettigt stativ i budgeten. Det gör underverk för skärpan.

Edit: självklart gör ngn form av optisk stabilisering jobbet enklare främst vid frihandsfotande. Vid stativfotande stänger man i regel av den, då den kan ge rakt motsatt effekt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Att tänka på här är att Nikons AF 50/1,8 inte har någon inbyggd autofokusmotor vilket kräver att kamerahuset har inbyggd motor. Tyvärr saknar de billigaste husen inbyggd motor. Däremot har Nikon ett AF-S 35/1,8 för 2000 kr som har inbyggd motor vilket gör att de fungerar med de billigaste husen.

De billigaste husen är t.ex. D40, D50, D60, D3000, D3100 och till viss del D5000. De sista två sälja fortfarande nya och blir nog tuffa att få in i din budget, men de saknar fokusmotor.

Lite mer avancerade hus, men lika gamla, är t.ex. D70, D80 och D200. De tre har inbyggd fokusmotor men ingen av dem har sålts nya på många år.

Alla de modellerna bör gå att få in i din budget, D200 kan bli tuff med mer än ett objektiv men den är å andra sidan en rätt proffsig kamera för sin tid.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vill du fota skarpt ska du i första hand trimma din fototeknik. Kamera/optik är ofta överdrivna faktorer i det sammanhanget. Men säkert finns det undermåliga saker på marknaden som man bör undvika att köpa.
 

wfrank

Aktiv medlem
Att tänka på här är att Nikons AF 50/1,8 inte har någon inbyggd autofokusmotor vilket kräver att kamerahuset har inbyggd motor. Tyvärr saknar de billigaste husen inbyggd motor. Däremot har Nikon ett AF-S 35/1,8 för 2000 kr som har inbyggd motor vilket gör att de fungerar med de billigaste husen.
För info så har Canons 50/1.8 inbyggd fokusmotor. Förresten säljs 500D på MediaMarkt t.o.m idag (Nacka) för 5000:-. En kanonkamera. Medföljande objektiv är dock 18-55. Det troliga är nog att du skulle vilja behålla det, men möjligheten finns ju att sälja det och ersätta med 50/1.8....

Edit: glömde ange priset...
 
Oj vad många bra svar, glad jag blir!

Och många nya kunskaper för mig nu. Det är ju inte helt lätt detta.

Objektivet AF-S 35/1,8 som Helmetrock rekommenderar verkar ju bra, om den nu har inbyggd autofokusmotor. Men alltså, autofokusmotor, gör det bilden skarpare också? Fungerar den som stabilisering? Vill helst slippa ha stativ och ändå kunna få relativt skarpa bilder i alla fall. Klart man får träna på tekniken också säkert.

Menas det att D70, D80 och D200 inte går att köpa på nymarknaden längre?

På prisjakt.nu verkar det som att D5000 och D3000 är dom billigaste. Så det får väl förmodligen bli en sådan, om nikon inte har någon för 5000 som har en extrem skillnad som jag som amatör skulle märka. Annars lägger jag hellre de extra pengarna på ett bra objektiv.

Hmm..
 

Helmetrock

Aktiv medlem
För att få autofokus alls krävs en fokusmotor. Autofokus antar jag att du vill ha.

En gång för länge sedan när autofokus kom valde Nikon att sätta en motor i varje kamerahus och en mekanisk överföring till varje objektiv, det är de som bara heter AF.

Sedan dess har Nikon också kommit med objektiv med inbyggd motor som alltså inte använder motorn i kamerahuset, AF-S heter de. Då tog man också bort motorn ur de billigaste kamerahusen för att kunna tillverka dem billigare, men till priset av att man inte får autofokus med alla objektiv.

I verkligheten märker man ingen nämnvärd skillnad på AF och AF-S om det inte är höga krav och snabba avståndsförändringar som sport till exempel. Vissa objektiv säljs fortfarande utan autofokusmotor, som t.ex. AF 50/1,8 och många fler.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Av de jag räknade upp är det bara D3100 och D5000 som säljs nya, alla andra får du köpa begagnade med du kan ju å andra sidan spara en hel del pengar till objektiv på det.

Har du inte särskilt höga krav och vill komma undan billigt finns det många begagnade modeller att välja på.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Oj vad många bra svar, glad jag blir!

Och många nya kunskaper för mig nu. Det är ju inte helt lätt detta.

Objektivet AF-S 35/1,8 som Helmetrock rekommenderar verkar ju bra, om den nu har inbyggd autofokusmotor. Men alltså, autofokusmotor, gör det bilden skarpare också? Fungerar den som stabilisering? Vill helst slippa ha stativ och ändå kunna få relativt skarpa bilder i alla fall. Klart man får träna på tekniken också säkert.

Menas det att D70, D80 och D200 inte går att köpa på nymarknaden längre?

På prisjakt.nu verkar det som att D5000 och D3000 är dom billigaste. Så det får väl förmodligen bli en sådan, om nikon inte har någon för 5000 som har en extrem skillnad som jag som amatör skulle märka. Annars lägger jag hellre de extra pengarna på ett bra objektiv.

Hmm..
Tänk dock på att 35an motsvarar en standardglugg på DX och för allmänfoto fungerar den hyffsat, men för porträtt är en 50mm plus bättre. Du får ingen AF med D3000/31000/5000 med Nikkor 50/1,8. Eftersom alla Canons objektiv har AF motor får du AF med alla Canonhus och deras 50/1,8. Sedan skall ju Nikons 35 vara väldigt prisvärd. Lägg dârtill att Nikon bjuder på en bättre fokusmotor i deras 18-55 (AF-S) gentemot en vanlig mikromotor i Canons ditto. Men skall du ha en 50a har Canon en fördel.

Kortfattat: Skall man ha AF med allt så fungerar alla EF&EF-S sedan 1987 fullt ut med alla Canonhus. På Nikon passar allt sedan 1959 men du får bara full funktion på AF-S objektiv sedan ungefär mellenieskiftet.

Nikon har bättre JPEG behandling så bilder direkt ur kameran blir bättre. Canon 500D har en betydligt mer högupplöst skärm (4x) de i Nikon D3000/3100/5000).


Nikon har bäst ljusmätning av alla men detta spelar mindre roll idag då det är gratis att ta alternativexponeringar. Alla gör bra kameror idag. Skall man bara ha kamera med 1-2 objekyiv kan man välja fritt. Det är då man skall ha vissa tillnehör eller objektiv som man måste tänka.på system. Nöjer man sig med ett begränsat system och är villig att sälja och köpa nytt då man vill köpa dyrare grejer spelar det inte stor roll vad man startar med. Köper man t ex Sony 450+kitglugg (4300 mediamarkt) + 50mm kan man sälja sity hus med samma förlust som om man köpte Nikon och man tappar intr mycket pengar på en 50a. Köper man D3100 +kitglugg vill man nog ändå byta hus och objektiv om man vill satsa mer.

Mitt tips: köper man ett system se över systemet innan du köpet dyra tillbehör. Känn dig inte fast utan var öppen. Detta gäller ffa Pentax och Sony som är väl så prisvärda som instegsmodeller men deras objektiv i dyrare segment kostar mer. Billigare att sälja det man har och köpa nytt Canon/Nikon då enl min mening.
 
Oj oj, väldigt välfyllda svar alltså. Mycket ny information. Och ni är duktiga på att vara objektiva. Om vi gör så här då; Ni måste ge mig ett konkret tips på exakt vad jag ska köpa? Utifrån mina behov och villkor. Jag vill ha färdiga förslag nu. Kan ta mina krav igen:

krav:
- Budget 5000 kr
- Kort skärpedjup
- Skarpa bilder utan stativ

plus:
- Nikon
- Fota innebandy (sport i inomhusmiljö)
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Oj oj, väldigt välfyllda svar alltså. Mycket ny information. Och ni är duktiga på att vara objektiva. Om vi gör så här då; Ni måste ge mig ett konkret tips på exakt vad jag ska köpa? Utifrån mina behov och villkor. Jag vill ha färdiga förslag nu. Kan ta mina krav igen:

krav:
- Budget 5000 kr
- Kort skärpedjup
- Skarpa bilder utan stativ

plus:
- Nikon
- Fota innebandy (sport i inomhusmiljö)
*ler* Dina plus sätter en helt annan ribba än det första. Om Du sett en sportfotograf nån gång stående med sitt enbensstativ och ett stort jäkla vitt objektiv, kan Du räkna med att sällan kostar under 100.000:-

Gluggen tillräckligt ljusstark för korta slutartider inom i sporthallens belysning, en AF som är rapp och en serietagningshastighet uppåt 5-6 bilder per sekund, jo jag tackar jag. Jag skulle själv önska mig detta. Kamerahuset för det, har jag men gluggarna... och jag tror inte ens på tomten, utan på många och långa övertidstimmar....

Canons EF 400 2,8 ligger väl runt 75000:- nytt. Jag skulle sikta på att kunna fota laguppställningen och be dom stå still medans Du knäpper...

;-)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, då skulle jag säga en begagnad D200 eller D80 och ett AF 50/1,8. En D200 borde kosta ungefär 4000 kr, en D80 borde vara ännu billigare. Båda har inbyggd motor och ger alltså AF med 50/1,8 som kostar ca 1200 kr nytt och ännu mindre begagnat.

Då får du en kamera som är mycket kompetent på alla områden utom att ta bilder i dåligt ljus/med högt ISO-tal jämfört med D5000 och D3100.

Alternativet skulle vara D5000 eller D3100 med ett medföljande objektiv om du inte gillar att köpa begagnat, men då får du inte lika kort skärpedjup.
 
Stefan Andersson. Du behövde ju inte ägna hela ditt svar åt mitt plus som inte ens var ett krav ;) Jag förstår väl också att det säkert inte går att få. Därav ett plus, jag vet ju inte vilka olika lösningar som finns.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Stefan Andersson. Du behövde ju inte ägna hela ditt svar åt mitt plus som inte ens var ett krav ;) Jag förstår väl också att det säkert inte går att få. Därav ett plus, jag vet ju inte vilka olika lösningar som finns.
Kan så vara... det var inte vare sin illa eller elakt menat. Om Du uppfattade det så, ber jag om ursäkt. Det var en snabb-orientering kring att dina plusönskemål tar dig till en helt annan nivå inom foto. Så fort något går fort och är illa belyst, utmanar man fysiken i en helt annan grad än de ursprungliga önskemålen Du angav.
 
Okej, men vi glömmer det där med sport i inomhusmiljö då, trots att det bara var ett plus.

Har kollat lite på begagnatmarknaden, det är väldigt svårt att hitta AF 50/1,8 på begagnatmarknaden. De flesta säljer bara standardobjektivet.

En Nikon D80 med AF 50/1,8 känns som en bra början för mig. Ska försöka hitta det. Håller ni med?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Oj oj, väldigt välfyllda svar alltså. Mycket ny information. Och ni är duktiga på att vara objektiva. Om vi gör så här då; Ni måste ge mig ett konkret tips på exakt vad jag ska köpa? Utifrån mina behov och villkor. Jag vill ha färdiga förslag nu. Kan ta mina krav igen:

krav:
- Budget 5000 kr
- Kort skärpedjup
- Skarpa bilder utan stativ

plus:
- Nikon
- Fota innebandy (sport i inomhusmiljö)
Det närmaste du kan komma är en beg D80 (2500:) plus en Nikkor 80-200/2,8 skjutzoom (3500:) inte rysligt snabb AF du får förinställa fokusavstånd.

Alt Canon 40D för 4000:plus 70-200/4 utan IS (4500:). Allt beg. Alt 2 är egentligen generellt bättre. Bl 4 vägs i visd mån upp av bättre brusprestanda på 40D.
 

wfrank

Aktiv medlem
På minussidan (Canon ;-) finns ju 40D beg för några tusenlappar. Den tar 6.5 bilder/sek, snabbast i klassen iaf. 10MP och sensorn "bara" 3 år gammal.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Citat:

Det närmaste du kan komma är en beg D80 (2500:) plus en Nikkor 80-200/2,8 skjutzoom (3500:) inte rysligt snabb AF du får förinställa fokusavstånd.

Alt Canon 40D för 4000:plus 70-200/4 utan IS (4500:). Allt beg. Alt 2 är egentligen generellt bättre. Bl 4 vägs i visd mån upp av bättre brusprestanda på 40D.

På minussidan (Canon ;-) finns ju 40D beg för några tusenlappar. Den tar 6.5 bilder/sek, snabbast i klassen iaf. 10MP och sensorn "bara" 3 år gammal.

Slut citat


Är kanske inte så konstigt då att en fattiglapp som jag har just den kombinationen. Den är kontra sitt pris bland det bäst presterande man kan hitta. Inte illa för att heta Canon... *hehe*
 
ANNONS