Annons

Ska köpa stativ, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Jag ska ha tag på ett stativ nu under våren eftersom mitt Velbon VE-3 absorberar vibrationer (gud vet varifrån) och förstärker dessa och vidarebefodrar till kameran.
Helkass med andra ord men det är gammalt och var gratis (snodde det från farsan).

Manfrotto är det väl som gäller och då kanske 055 serien med ett 414RC videohuvud.

Hur är hållbarheten?
Nytt känns det ju hur stabilt som helst men hur är det när det är lite inslitet?
Jag har hört en del om stativ som rostar och kärvar efter ett tag. Denna kombination kostar ju 1800kr så det vill ju till att det är bra även efter 2-3 år också.

Stativet ska i värsta fall bära upp en D70 samt ett Sigma 70-200 2.8 samt blixt vilket ger dryga 2,5kg.

Jag ska inte fjällvandra så man behöver inte räkna hekton...

Tips, synpunkter ?

Har varit runt lite i några butiker idag men itne kommit någon vart.

Det lutar dock åt:
Stativ: Manfrotto 055 PROB
Kamerahuvud 3-vägs: Manfrotto 141RC
Totalt: 1690kr på Hegethorns.

Vad finns att säga om dessa?
Om någon har något att invända så kläck ur er det nu...

Senast ändrad:
Vill du ha ett stativ som ger minimalt med vibrationer så kolla på trä- och kolfiberstativ.

Någon som haft ett Manfrotto 055 PROB och/eller ett 141RC huvud ett tag som kan komma med lite råd.

Jag har ett 055 med 486RC2-kula. Den enda jag saknat hittills är någon form av spikar på fötterna när jag ställde upp det hela på is.
(Spikar på stativfötterna, alltså.)

055 är ett bra och stadigt stativ, mycket för pengarna. Jag har lillebror 190 till min 300D med sigma 70-200/2.8. det är stadigt så det räcker i de flesta lägen.

Du kan alltid köpa begagnade stativ för betydligt under 2000kr.

Jag rekommenderar ett Gitso stativ. Det bästa är att det är stabilt, tål att hanteras ovarsamt. Du kan även köpa ett begagnat, det går inte sönder om du inte medvetet sågar av det eller dyligt ....

Benenens höjd ställs in med en vridsmutter som vrids runt benet. Detta medför att stativet kan användas helt tyst vid montering, användning och hopmontering. Det känns lite ovant första gången men efter en tids användning är det helt okej.

Har just köpt mitt andra stativ begagnad av denna typ. Är ca 20 år men fungerar utmärkt. (har endast rengjort gängan och lagt på lite nytt vaselin). Vasselinet används enbart för de inre delarna och fettar inte ner yttre delarna av benen (förtsatt att du inte använder för mycket vaselin).

Det ska vara gummi om vridmuttern som kan ha torkat sönder. Clas Olsson har självvulkande gummi för 40kr som jag har lagt på vridmuttern för bättre grepp och för att det inte vara kallt på vintern. Finns dock reservgummi men det kan kosta lika mycket som stativet.

Jag gav 2000 för mitt stora och 500kr för mitt lilla Gitso Gillux Sport.

Ska du använda stativet till videoinpelning ska du använda ett huvud som är dämpad (trög) för att få en jämn panorering. Detta betyder att stativet inklusive kula måste ha en minivikt annars vrider sig stativet. Därför ska du inte lägga pengar på ett lätt stativ, det har Du ingen nytta av.

Jag använder Manfrotto 501 (ca 1600kr) till stora stativet och Manfrotto 128RC (ca 700kr) till lilla stativet.

Vikten totalt med kula är ca 2kg för det lilla stativet och 7kg för det stora. Det är kulan som väger som står för en stor del av vikten.

Jag har köpt mina stativ hos Wibergs foto, Karlavägen i Stockholm.

Re: Stabilt jubileumskit

Kraxabraxa skrev:
Jag har scandinavianphotos jubileumskit Manfrotto 055+141RC. Det är silverfärgat och man får en praktisk väska till. Och så har det benvärmare. Fruktansvärt stabilt är det, men väldigt tungt. Det enda jag möjligen saknar är vattenpass.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559582

Jag antar att väska inte medföljer dom andra stativen?

Nu har jag lite svårt att bestämma mig då 055 PROB versionen med möjligheten till horisontell mittpelare skulle vara väldigt praktisk inför sommarens macrofotografering men å andra sidan är jubileumsutgåvan billigare och har väska samt benvärmare.

Det blir svårt det här...

Re: Re: Stabilt jubileumskit

Dajo skrev:
Jag antar att väska inte medföljer dom andra stativen?

Nu har jag lite svårt att bestämma mig då 055 PROB versionen med möjligheten till horisontell mittpelare skulle vara väldigt praktisk inför sommarens macrofotografering men å andra sidan är jubileumsutgåvan billigare och har väska samt benvärmare.

Det blir svårt det här...

Själv är jag iprincip nöjd med mitt stabil ca (2600:) plus manfrottos 488 RC4 (900:).

Dock kunde stativhuvudet varit något högre då det är lite halvpyssligt att tilta huvudet.

Behöver du inte fota väldigt lågt, med stativet i spagat, så är Scandinavians 055 billigt. Jag valde 055 nat3 som går ner till 8(?)cm. Tur det för jag har behövt det EN gång hittils.

EDIT: Såg nu att de kostar lika mycket på SP.

Senast ändrad:
paco skrev:
Behöver du inte fota väldigt lågt, med stativet i spagat, så är Scandinavians 055 billigt. Jag valde 055 nat3 som går ner till 8(?)cm. Tur det för jag har behövt det EN gång hittils.

EDIT: Såg nu att de kostar lika mycket på SP.

Vill jag fota extremlågt så vänder jag helt enkelt på mittpelaren så den är upp och ner och kan då fota men kamerans överdel i prinsip liggande på marken.

Kamerahuvudet 141RC har jag i princip bestämt mig för men frågan är om jag ska ha jubileumsversionen eller PROB med dom extra finesserna. Horisontell mittstång tror jag att jag kommer att använda om finesen finns men kanske inte sakna jättemycket om möjligheten saknas. PROB är onekligen mer flexibelt om varjen kameran eller motivet går att flytta på.

Dajo skrev:
Vill jag fota extremlågt så vänder jag helt enkelt på mittpelaren så den är upp och ner och kan då fota men kamerans överdel i prinsip liggande på marken.

Kamerahuvudet 141RC har jag i princip bestämt mig för men frågan är om jag ska ha jubileumsversionen eller PROB med dom extra finesserna. Horisontell mittstång tror jag att jag kommer att använda om finesen finns men kanske inte sakna jättemycket om möjligheten saknas. PROB är onekligen mer flexibelt om varjen kameran eller motivet går att flytta på.

Nu har jag bestämt mig (tror jag).
Det blir ett 055PROB med ett 141RC.
Spikfötter blir det nog också för 200kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto