Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ska man lägga till 700:- för en sb 800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
ska köpa en blixt från hong kong, funderar på en sb 800, men jag läste en recension nyss att sb 600 har de saker man "behöver" och den var snabbare att ladda om vid blixtarna och hade längre batteritid, så jag vet inte om det ändå är värt att betala 700:- mer för sb 800:an eller så kan man ju alltid köpa filter eller nåt för de 700:- man får över från sb 600:an :)

priset var iaf inkl frakt för sb 800:an ca 2350:- och för sb 600:an är ca 1750:-

så frågan är vilken jag ska köpa? behöver ju inte masterfuntionen just nu heller, skulle jag behöva det kan jag ju köpa en ny senare och ha sb 600:an som slav.

Du får med bounser i 800an.
Kostar 200-300 kr att köpa löst.

Anledningen till att den har sämmre batteritider är att den har högre ledtal. Så du når längre med 800an.

JAg tycker det är värt 700:- extra, och skulle du behöva en blixt till, så ta 600an då.

(Inte helt omöjligt att du klarar dig med en ganska länge)

men från det stället jag ska köpa får man med en bouncer till sb 600:an också :)
en stark blixt är ju bra att ha också, men det stog även på den recensionen att displayen var svårare att tyda.

men jag kommer mest fota spelningar och då kan det ju vara bra med en stark blixt, men även så räcker den längre om jag inte har på max på ledtalet?

Jag skulle också välja SB 800, bouncer medföljer ju.
Och lite andra små tillbör som två färgfilter och ett extra batterifack som skall snabba upp återladdningen av blixten..

SB800 har lite fler funktioner som commandläge och flerblixt funktion.
Om din Kamera inte har commandläge så är SB800 självklar.
/PA

Det kliade i mina köp fingrar för ett tag sedan och jag blev "tvungen" att köpa en till blixt. Det blev ännu en 800 för min del.

Nu ligger båda blixtarna i garderoben till nästan ingen användning alls.
Ska ha & ha hela tiden, men utnyttjas sällan.
Måste säga ifrån mig lite jobb så jag kan fota mer.

Jag skulle valt SB-800 om jag skulle köpa ännu en blixt. Tror inte det är något fel på 600:an, men den dyra känns bättre :p

Har båda blixtarna och skulle helt klart rekomendera dig 800an om du kommer plåta mycket spelningar. Dels för det högre ledtalet dels för att jag inbilalr mig att byggkvalitén är något bättre.

Dessutom har du möjlighet att köra med ett 5e batteri på 800an vilket kortar uppladdningstiden.

Så mitt svar är att det är välinvesterade pengar.

men från ebay så följer inga färgfilter med, bara en bouncer och en diffuser, man får med båda 2 varesig man köper 600:an eller 800:an, snabb uppladdning är ju ett + när man ska fota spelningar. jag har en d50 just nu, men hur mkt kostar ett extra batteripack? det blir ju extra pengar där med, visserligen har jag 2 uppsättningar med batterier så jag klarar mig men vart sätter man det 5:e batteriet i 800:an?

Staffan Zetterlund skrev:
Det följer med en speciell hållare för det 5 batteriet

Jag vet att den extra hållaren följde med första blixten för nåt år sedan. Men den har jag givetvis slarvat bort. Men den andra som jag fick hem för ett par månader sedan har jag inget minne av att jag tog upp en sådan ur förpackningen.
Hmm, kanske ska gräva fram lådan o ta en extra titt :p

Hållaren för det femte batteriet har alltid följt med SB800. Om den inte var med så var något fel. Den finns annars att köpa lös som reservdel.

Om du ska fota konserter så kommer du med största sannolikhet inte att få använda blixt.Om du dessutom ska stå i diket framför scen så kommer du förmodligen bli bortsjasad därifrån efter 2-3 låtar. Du hinner inte ta tillräckligt många bilder med en blixt på 2-3 låtar, blixten tar ju faktiskt några sekunder på sig att ladda upp mellan exponeringarna. Lägg pengarna på ett ljusstarkt objektiv istället! ett bra objektiv för detta ändamål är 50mm 1.4. Det kostar väl ungefär lika mycket som blixten.

SB-800, alla gånger. Extra batterihållare, diffusor, färgfilter, möjligheterna att köra i SU4-läge samt att det kan agera som commander (vilket jag antar att SB-600 inte kan). Helt klart värt 700kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto