Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska ta kort på skateboardåkning, hjälp med inställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

greenfox

Medlem
Hej!
Jag är totalt ny på kamerafronten och har precis fått min första kamera.
En Canon Powershot sx30is, mellanting mellan system och kompakt ska det vara.
I veckan tänkte jag ta lite kort på när en vän till mig åker skateboard men har lite svårt att begripa vad för inställningar jag bör ha.
* Kort slutartid, det har jag snappat upp.
F-värdet vad är optimalt där? Iso?

Jag förstår att det skiljer sig beroende på ljus,position,vad man vill uppnå, men kanske finns det några standardvärden som man på ett ungefär kan följa vid ett sk. actionfoto?
 
Grattis och välkommen till fotografins underbara värld!

Jag gissar att din kamera har en del förvalda program, sannolikt ett som heter "Sport" eller liknande. Antingen har du det direkt på "ratten", en symbol med en löpare på eller så kanske du har ett val som heter SCN och att du hittar det där under.

Om du väljer detta kommer kameran att göra alla inställningar åt dig. Den kommer att välja höga ISO och stor bländare för att på så vis få korta slutartider för att frysa rörelserna - om det är det du vill.

Det kan var en bra start för ditt första försök.

Läs sedan igenom kamerans manual, gärna flera gånger, och ta många testbilder. Försök att lära dig de grundläggande sambanden mellan bländarvärde, slutartid och ISO. Det finns lektionen här på fotosidan.

När du fått lite mer kunskap bör du fota i någon av de "kreativa" lägena (P, Av, Tv, M) för att lära dig att få kontroll över kameran.

Lycka till!
 
Hej!

Jag fotade några killar somras som dansade break dance.....inte riktig samma sak men det är en del snabba rörelser där med.

Med en Nikon D300 och en Sb 400
Det här gjorde jag:
Slutartid 1/320
Bl. 6,7
Iso 400
Upplättningblixt för extraljus och frysning av rörelse.
Det blev ändå lite rörelseoskärpa på en del händer och fötter i övrigt var personerna frysta i rörelsen.

Planera personernas åkningar och be dem åka/vända framför dig. Ställ in skärpan i förväg och fota exempelvis hopp vid kanten precis innan åkaren är på väg ner igen. Då är rörelsen som långsammast men oxå effektfullast eftersom åket når sitt klimax när man når rampens övre kant.
Ha gärna några meter till åkaren så du inte behöver kasta så mkt med kameran fram och tillbaka då kan skärpan bli lidande och även bakgrunden blir svår att kontrollera map störande ljusa objekt och annat om du inte söker en speciell effekt men då får du planera lite mer var du ska stå. Ha gärna lite "luft" runt åkaren så du ha marginal för rörelser och beskär i efterhand.

Så skulle jag börja iaf, sen märker man förstås själv vad som funkar.

Lycka till!

Hans
 
Grattis och välkommen till fotografins underbara värld!

Jag gissar att din kamera har en del förvalda program, sannolikt ett som heter "Sport" eller liknande. Antingen har du det direkt på "ratten", en symbol med en löpare på eller så kanske du har ett val som heter SCN och att du hittar det där under.

Om du väljer detta kommer kameran att göra alla inställningar åt dig. Den kommer att välja höga ISO och stor bländare för att på så vis få korta slutartider för att frysa rörelserna - om det är det du vill.

Det kan var en bra start för ditt första försök.

Läs sedan igenom kamerans manual, gärna flera gånger, och ta många testbilder. Försök att lära dig de grundläggande sambanden mellan bländarvärde, slutartid och ISO. Det finns lektionen här på fotosidan.

När du fått lite mer kunskap bör du fota i någon av de "kreativa" lägena (P, Av, Tv, M) för att lära dig att få kontroll över kameran.

Lycka till!

Hej! Jovisst finns det en sådan sport "ikon". Men det har jag provat så många gånger och känner för att avancera lite med lägena P,M,Av, och TV..jag ska se om jag hittar lektionerna här på sidan som du nämnde .

Tack.
 
Hej!

Jag fotade några killar somras som dansade break dance.....inte riktig samma sak men det är en del snabba rörelser där med.

Med en Nikon D300 och en Sb 400
Det här gjorde jag:
Slutartid 1/320
Bl. 6,7
Iso 400
Upplättningblixt för extraljus och frysning av rörelse.
Det blev ändå lite rörelseoskärpa på en del händer och fötter i övrigt var personerna frysta i rörelsen.

Planera personernas åkningar och be dem åka/vända framför dig. Ställ in skärpan i förväg och fota exempelvis hopp vid kanten precis innan åkaren är på väg ner igen. Då är rörelsen som långsammast men oxå effektfullast eftersom åket når sitt klimax när man når rampens övre kant.
Ha gärna några meter till åkaren så du inte behöver kasta så mkt med kameran fram och tillbaka då kan skärpan bli lidande och även bakgrunden blir svår att kontrollera map störande ljusa objekt och annat om du inte söker en speciell effekt men då får du planera lite mer var du ska stå. Ha gärna lite "luft" runt åkaren så du ha marginal för rörelser och beskär i efterhand.

Så skulle jag börja iaf, sen märker man förstås själv vad som funkar.

Lycka till!

Hans

Tack jättemycket! Det där ska jag skriva upp och definitivt prova.
Precis såna tips är så välkommet!
 
ANNONS