Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa SSD till Macbook. Prestanda i LR5 mm...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej. Sitter med en Macbook Pro, 15" mid-2012, non retina. Har funderat på att skaffa en SSD istället för den 5400rpm disk som sitter i nu. Funderar på Samsungs EVO 850 "ej pro" i samma storlek. Har redan maxat datorns minne till 16gb sedan tidigare.

Förutom att datorn startar snabbare de gånger jag inte satt datorn i vila utan stängt av den istället, och att det möjligen går lite snabbare att starta upp program - kommer jag även märka skillnad när jag jobbar (läs laddar in) mina bilder och bibliotek i Lightroom 5? För disken jobbar väl inte när man väl sitter och pillar med sin bild?

Vilka andra fördelar finns? Tänkte att i o m att det inte är några rörliga delar, så kanske man spar lite batteritid? Den väger väl mindre än en vanlig HDD med?

Har du bytt från en HDD till en SSD på din bärbara mac? Hur upplevde du det? Vilka är andra kända knep för att rappa upp LR?

=)

Jag bytte hårddisken i min Macbook Pro till en SSD av just det märke du nämner, Samsung 850 EVO 250 GB. Passade samtidigt på att köpa en monteringssats för att ersätta cd-läsaren med den gamla hårddisken som nu blivit över (http://www.kjell.com/sortiment/dato...skkabinett/harddiskadapter-macbook-pro-p95411). På så sätt har jag nu två interna hårddiskar med operativsystem samt Lightroom på SSD och mitt bildbibliotek på HDD.

Om det gör någon skillnad har jag svårt att svara på då jag ordnade denna inställning innan jag ens installerade Lightroom. Jag upplever dock datorn, som är från 2011 (och Lightroom 6), som pigg och lättarbetad och skillnaden är stor jämfört med min Macbook Air från 2013.

Ett annat tips som jag fått lära mig är att importera bilder med förhandsvisning 1:1 och att utöka cacheminnet för Camera Raw till ca. 20 GB.

ANNONS
Götaplatsens Foto